בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 11-7-2024

השבוע האחרון עמד בסימן הפצצת דירת המסתור במואצי ח’אן יונס, בה חוסל מפקד חטיבת ח’אן יונס ראפע סלאמה, ולצידו עשרות מחבלים, ובהם ככל הנראה גם מחמד אלדיף, מי שמוגדר מס’ 2 בזרוע הצבאית של חמאס אחרי יחיא סנואר. למרות שבכל הנוגע לאכוונת טרור, הוא אולי אף בכיר מסנואר, מאז הימים בהם הכווין הן את חטיפת חייל צה”ל נחשון וקסמן הי”ד, והן את פיגועי הנקמה על חיסול ה”מהנדס” יחיא עיאש, יש”ו, אך מומחיותו היא בהפעלת יחידות קטנות, ולא כוחות גדולים. למרבה הצער, שרד דיף בעבר שורה ארוכה של נסיונות חיסול והוכיח שתשע הנשמות של החתול, זה מספר קטן מאוד ביחס לנשמותיו השחורות והאפלות. התגובה הראשונית של דוברי החמאס בחו”ל היתה טענה שדיף שרד את החיסול, אך ככל שחולף הזמן מתרבים הסימנים שהוא אכן חוסל, אם כי אין עד כה כל הוכחה לכל צד.

הנה תמונות מהפצצת המתחם:

 

לצד זאת, הרחיב צה”ל גם בשבוע האחרון את השליטה בציר פילדלפי, בנוסף לנצרים, ויצר מציאות בה הוא פועל בשאר חלקי הרצועה בעיקר מהאויר, אך גם בפשיטות נקודתיות. במסגרת זו הותקפו מספר לא מבוטל של מקומות בהם הסתתרו פעילי חמאס במחנות הפליטים שאטי ונוציראת, בדיר אלבלח, ח’אן יונס ורפיח וגם בעיר עזה. כמעט כל המקומות הללו, היו בתוך ריכוזי אוכלוסיה, ובחמאס מציגם פעילויות אלו בעקביות כפגיעה בחפים מפשע, נשים וילדים וכו’, וקוראים קריאות שבר חסרות משמעות לקהיליה הבינ”ל ולעולם הערבי להושיע אותם, ללא כל תגובה.

הנה דוגמא של עזתי הזועק להפסקת המלחמה:

 

התגובה הבולטת היחידה לזעקות אלה, היתה של יו”ר הרש”פ אבו מאזן ש”יצא מהבועה” והאשים את החמאס באחריות לאסון שפקד את הרצועה, בשל ההתנהלות הלא אחראית של ראשיה.
דברים אלו לא נאמרו בחלל ריק, והם משקפים לחץ הולך וגובר על החמאס להגיע לעסקה שתשים קץ ללחימה ברצועה, גם במחיר ויתור על השליטה ברצועה ושחרור החטופים. לחץ זה אכן מביא להגמשה מסויימת בעמדות החמאס, אך מטרת ראשי הארגון הינה לשמר בידיה לפחות חלק מהחטופים, כמו גם אפשרויות להמשך פעילות של הארגון באזור, גם אם לא כגוף שלטוני, כדי שיוכל לשקם בעתיד את מעמדו “אחרי עבור זעם”. על רקע זה, מתעקשים אנשי החמאס על נסיגה ישראלית מצירי פילדלפי ונצרים, כחלק מכל עסקה, ויש לקוות שהקברניטים בישראל יתעלו לגודל השעה ויבינו שניתן דוקא באמצעות הגברת הלחץ להגיע להישגים משמעותיים בהרבה, משחרור חלק קטן של החטופים בתמורה לאפשרות של החמאס לשקם מחדש את שלטונו ברצועה.

 

בחמאס מנסים לעודד את רוח האוכלוסיה ולזכות בתמיכתה באמצעות מספר מסרים:
א. הרצועה תשוקם בעתיד. הסיסמא: “סנעמרהא” – נבנה אותה מחדש נכתבה במספר רב של מקומות. וגם פורסמה בכל אתרי החמאס ברשתות החברתיות, ובמקביל מכריזים זאת דוברי החמאס בכל מקום.
ב. ישראל על סף שבירה. ערוצי החמאס מדווחים על כל הפגנה קיקיונית נגד הממשלה בישראל, כל אמירה, המעידה על סדקים בממשלה, מענייני המו”מ על עסקת חטופים, עד לסוגיית גיוס החרדים. כמובן שכל הפגנה כזו מוצגת כ”הפגנת מתנחלים”, גם כשהמפגינים הינם פעילי שמאל קיצוני.
ג. הבלטת תמיכה בינ”ל בפלסטינים, בכל מקום בעולם. בלט פרסום על אוהדי נבחרת ספרד בכדורגל, שחגגו את זכיית ארצם בגביע אירופה לאומות, עם הנפת דגלי אש”ף.
ד. ההתנגדות היא קדושה. כל יציאה נגדה, היא פגיעה בלוחמים וב”שהידים”.
לצד זאת בחמאס ממשיכים לשמר יכולות שלטוניות, בין היתר באמצעות הפעלת העיריות בהיקף מוגבל, שליטה על חלוקת מרבית הסיוע ההומניטרי, ופגיעה בכל מי שמעז לצאת פומבי נגד החמאס. על אף כל אלו, ניכרת התרחבות בסימני השבירה של האוכלוסיה, קולות המביעים יאוש מן המצב, רצון להגר, זעקות שבר וגם ביקורת על הנהגת החמאס, ששיאה כאמור בהתבטאות יו”ר הרש”פ.
ברקע לכל אלה, הודיעו האמריקאים על השבתה סופית של המזח הימי אותו הקימו בחוף עזה בהשקעה של מאות מליונים, לאחר שהבינו שתנאי הים, לצד האיום הבטחוני אינם מאפשרים את הפעלתו. בשטח נמשכים מבצעי הצנחת סיוע בהיקף מוגבל, אך עיקר הסיוע ממשיך להגיע דרך מעבר כרם שלום, בחסות ישראלית, בעזרת ארגוני האו”מ ובראשם אונר”א, ובפיקוח של החמאס, שממשיך לגזור “קופונים” שמנים ממכירת הסיוע לאוכלוסיה.

הנה תמונות מהגעת משאיות הסיוע לצפון הרצועה:

 

לא בכדי, ממשיכים אנשי החמאס להתעשר, למרות דלות התושבים, ועל רקע זה דווח השבוע על חטיפת עתונאי מזוהה חמאס במחנה נציראת, שברשותו היו סכומי כסף גדולים. מערכת הבטחון של החמאס לא הצליחה לאתר את האיש ואת כספו.
באיו”ש, הגיבו לארועים ברצועה, ובראשם חיסולו המסתמן של מחמד אלדיף בשורה של הפגנות מחאה, ובמספר מקומות גם התקיימה שביתה כללית. חשוב לציין, שרק קומץ קטן של תושבים השתתפו בהפגנות אלה. קומץ קטן בהרבה נטל חלק בהלווית עזתי שהתגורר בראמאללה שנורה למוות, לאחר נסיון לדקור שוטר מג”ב במהלך פעילות באלבירה. הציבור הכללי באיו”ש “מצביע ברגליים”, ומשדר מידה רבה של אדישות לנעשה ברצועה, תוך התמקדות בסוגיית ההישרדות הכלכלית.

הנה תמונות מהפגנה בראמאללה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/325936233919384?idorvanity=357103281849

 

ברקע, מתחדשת בהדרגה עבודת פועלים ערבים מיהודה ושומרון בשטחי ההתיישבות, אם כי בהיקף מצומצם בהרבה מבעבר, לצד התגברות תופעת ההסתננות לעבודה בשטחי ישראל שממערב לקו הירוק.
במקביל, נמשכות תופעות של ירי והפעלת מטענים לעבר כוחות צה”ל הפועלים בערים הערביות בצפון השומרון, בדגש על ג’נין וסביבתה, טול כרם וקלקיליה.

הנה תמונות מחילופי אש בג’נין, לאחר מעצר מסוערב בגזרה:

 

בנוסף, בוצע פיגוע ירי לעבר רכב ישראלי סמוך לישוב ענב בשומרון, כתוצאה ממנו נפגעו באורח קל 3 אזרחים ישראלים. כן נרשם פיגוע דריסה סמוך לצריפין, כתוצאה ממנו נפצעו קשה מאוד שני חיילי צה”ל ועוד שני חיילים נפצעו באורח קל. המחבל, תושב כפר עקב, בעל ת”ז מזרח ירושלמית חוסל.
ברמה הפוליטית, גינה חסין אלשיח’, מזכיר הועד הפועל של אש”ף את החלטת הכנסת האוסרת הקמה של מדינה פלסטינית. אלשיח’ הכריז שמדובר בהפרת כל ההסכמים הבינ”ל, והרש”פ תתבע הכרה בינ”ל במעמד הפלסטינים כ”מדינה תחת כיבוש”.
ברמה המקומית, השבוע נפוצו שמועות לפיהן פרסום תוצאות מבחני הבגרות שנערכו באיו”ש (ברצועה לא התקיימו בחינות) יהיה בסוף השבוע. שמועות אלו הוכחשו, ועדיין נמסר שהפרסום יתרחש עד סוף חודש יולי לכל המאוחר.
בתוך כך, דווח על רצח של שוער קבוצת הכדורגל של מועדון הספורט במחנה הפליטים בלאטה, במסגרת סכסוך חמולות, בפאתי הכפר עוארתא שמדרום לשכם. הארוע תועד ופורסם ברשתות החברתיות, ובעקבותיו טענה המשטרה הפלסטינית כי עצרה את הרוצח. רצח נוסף, על רקע חמולתי/פלילי בוצע בכפר אלברג’ שבגזרת חברון.

 

עוד בגזרת חברון: משפחת אבו חאתם קיימה טקס פומבי בו הודיעה על התנערותה מאחד מבני המשפחה, בשל דברים שהשמיע בגנות השיח’ עבד אלראוף אלקואסמה, אותו האשים בגניבת כספי עניים. מדובר בשיח’ המזוהה במובהק עם החמאס.
במעטפת הרחבה יותר, חזבאללה ממשיך לירות רקטות ולשגר כטב”מים לצפון, בהיקף נרחב יחסית, לרוב מוצג הדבר כתגובה לפעילות ישראליחת כנגד אנשי הארגון בדרום ובבקעת הלבנון. ישראל ממשיכה להימנע מפגיעה במעוזי חזבאללה באזור הדאחיה (הרובע השיעי) של ביירות. ברקע לכל אלה חיסלה ישראל מהאויר פעיל של ארגון “אלג’מאעה אלאסלאמיה”, ארגון אסלאמי המקורב לחמאס והגא”פ בבקעת הלבנון.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1065109995238173?idorvanity=357103281849

 

לא רק חזבאללה, גם החותים בתימן מגבירים את התקיפות נגד מטרות ישראליות וטוענים שבשת”פ עם המיליציות בעראק תקפו גם ספינה בים התיכון, בנוסף לספינות בים סוף. התקיפות כנראה התרחשו, ההצלחות מוגבלות.
והשבוע צויין יום ה”עאשורא”, בו מתו האמאם השיעי חסין בן עלי ובניו בקרב כרבלה, שבעראק. טקסי אבל המוניים התקיימו בכל הריכוזים השיעים בעולם, בסימן המלחמה נגד ישראל, ורבים מהם התקיימו גם ביום שלפני ה”עאשורא”. יצויין, כי גם אצל הסונים יש הנוהגים לצום ביום זה, זכר לצום יום כיפור שהונהג לפני שמחמד הכריז על צום הרמדאן. יש שגם צמים ביום הקודם לו- ה”תאסועא”, תשע לחודש “מחרם”, הראשון בחודשי השנה המוסלמית.

הנה תמונות מתהלוכת אבל של שיעים בעראק, יום לפני העאשורא”:
https://www.facebook.com/reel/1147052276509260

עד כאן להשבוע – שבת שלום ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI