על הבחירות בסוריה

השבוע נערכו בחירות לפרלמנט – “מועצת העם” במה שפעם הייתה סוריה, המדינה אותה משטר אסד הפך לאזור מלחמה וגרם במהלך 13 שנות מלחמת כל בכל, למחצית מאוכלוסייתה להפוך לעקורים בארצם או לברוח מסוריה כפליטים.

מתנגדים למשטר אסד, כגון הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) הכריזו אתמול על החרמת הבחירות וקראה לאזרחי סוריה שלא להצביע, תוך קריאה לקהילה הבינ”ל להפעיל לחץ על כל הצדדים כדי להגיע לפתרון מדיני המבוסס על החלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו”ם , ולסיים את כיבוש חלקים מסוריה ולהפסיק כל צורה של דיכוי והפרת זכויות האדם של אזרחי המדינה, לשחרר את העצורים, ולדאוג לחזרה בטוחה של הפליטים והעקורים לבתיהם.

במחוז א-סווידא היו הפגנות בדרישה להחרים את הבחירות, כחלק מהתסיסה הכוללת במחוז נגד המשטר, והקריאות להפלת המשטר, וקריאות לחופש ולצדק לתושבי המחוז. במהלך ימי ההפגנות להחרמת הבחירות, קראו המפגינים קריאות כגון “להחרים את הבחירות לפרלמנט הבובות”, “הפרלמנט שלך לא מייצג אותנו” וגם קראו “אין לגיטימציה לבחירות לפני יישום החלטה 2254”, ועוד שלל סיסמאות נגד המשטר, בגנות הפרלמנט ונגד השתתפות בבחירות.

ANHA

 

אזכיר שהחלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו”ם משנת 2015, קבעה בין היתר, שהבחירות בסוריה חייבות להיות חופשיות והוגנות לשביעות רצונו של הממשל והסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר של שקיפות ואחריות, כאשר כל הסורים, כולל בני הפזורה, זכאים להשתתף בהן.
מטבע הדברים גם קביעות אלה של החלטה 2254 נשארו כאות מתה, בדיוק כמו שאר הקביעות וההכרזות בהחלטה שחוזרת ומדגישה שהפתרון היחיד למשבר בסוריה הוא באמצעות תהליך מדיני כולל, והקמת גוף שלטוני זמני שיוקם על בסיס הסכמה הדדית ושאר סיסמאות מופרכות שאינם קשורות למציאות.

כמובן שבסוריה כמו בסוריה, המחאות וההפגנות לא עזרו, והמשטר ביצע את הצו הנשיאותי מס’ 99 שפרסם אסד ב 11 במאי, לקיים את הבחירות היום, ב 15 ביולי, וכמובן שקרקס הבחירות הסורי התנהל על פי הספר הסורי, ואפילו נרשמו 1,631 מתמודדים להיבחר ל 250 מושבי הפרלמנט, מתוכם נשארו במרוץ “רק” 1,516. ורק אזכיר שבפרלמנט הסורי יש 167 מושבים השמורים לרשימת “החזית הפרוגרסיבית הלאומית” המורכבת ממפלגת הבעת’ ועוד 9 מפלגות אחרות. עוד אזכיר שבבחירות הקודמות מפלגת הבעת’ של אסד “זכתה” ל 167 מושבים בפרלמנט, ושאר המפלגות ברשימה קיבלו עוד 17, ושאר המפלגות והרשימות העצמאיות בפרלמנט קיבלו את שאר 67 המושבים.

قراءة في الانتخابات البلديّة في شمال وشرق سوريا – صحيفة روناهي

 

לא מעט קלפיות שהועברו ממקומן, והאזרחים צריכים לנסוע לעיר אחרת כדי להצביע, והמשטר מתרץ את העברת הקלפיות בגלל “המצב הביטחוני” שלא מאפשר הצבעה בטוחה, ויש מי שאומרים שזה יותר בגלל שהמשטר לא יכול לשלוט במקומות מסוימים על מה שקורה בקלפי, ולכן העבירו את הקלפיות האלה למקום בו נוח יותר משטר לוודא שהתוצאות יהיו כפי שהמשטר רוצה (כמו שקרה לדוגמה עם כ 20 קלפיות במחוז דרעא).

המבקרים את העברת הקלפיות שואלים איך המשטר מצפה מהאדם הפשוט להגיע מהכפר או העיירה באזור הכפרי, לעיר הנמצאת עשרות קילומטרים ממקום מגוריו, מי ידאג לו לתחבורה לקלפי ויממן לו את הנסיעה? ובאותה הזדמנות גם תוהים על אחוז הצבעה גבוה שמדווח ממספר קלפיות שהועתקו למקומן החדש.

אבל דבר מכל אלה, לא מפריע למשטר לערוך את קרקס הבחירות הסורי, ואפשר להניח שתוצאות הבחירות לפרלמנט, יהיו נוחות למשטר ובהתאם מה שאסד רוצה לראות.

אני תוהה האם נראה “הצבעה” של אזרחים סורים במחנות העקורים, או פליטים שברחו מסוריה ונמצאים במדינות שונות בעולם, אבל איכשהו יד נעלמה סימנה אותם כמי שהצביעו בקלפי במקום מגוריהם לפני שנמלטו על נפשם מאימת המשטר ושאר הכוחות הלוחמים?

The war over AANES municipal elections in northeastern Syria

 

סביר להניח שהמשטר ממשיך כדרכו לרמות ולזיף את הבחירות, ולא רק לאחר סיום ההצבעה, עם ספירת קולות שתוצאותיה ידועות מראש, ואספר לכם שהפעם אסד גם לא מתבייש לעבור על החוקה הסורית, ולאפשר לבעלי אזרחות כפולה להתמודד בבחירות, ויש אפילו מקרה אחד בנפת דיר א-זור, ושניים בדמשק, בהם יש מתמודד שכלל אינו אזרח סורי.

במענה לשאלות בנושא שעורר תרעומת וביקורת, אמרו דוברים מטעם הרשות השופטת, שאמנם בסעיף 152 לחוקה נאסר על מי שאינם סורים או מי שיש לו אזרחות כפולה להתמודד בבחירות, אבל הרשויות לא יכולות להוכיח או אף לדעת אם יש למישהו אזרחות כפולה, ובמקרים בהם הוגשה תלונה לגבי מועמד זה או אחר, התלונות נמחקו כאשר המתלונן התבקש להגיש הוכחות…

המשטר מפרסם בשופרות התעמולה ידיעות ותמונות שונות על הבחירות “הדמוקרטיות” וכמובן שעלו תמונות של אסד מצביע, ותמונות של ראש עיריית דמשק ושל ספורטאים מצביעים, ודואגים לספר למי שרוצה לשמוע, שהסורים “נוהרים לקלפיות” ומראים לעולם תמונות של סורים מצביעים (אציין שלא ראיתי תמונות של תורים עמוסים).

Syria Insight: Assad begins his re-election campaign

 

יש כתבות ותמונות שמיועדות לתעמולה פנים סורית, ויש את התמונות שמיועדות לעולם “הנאור”, כגון אותה תמונה שבה רואים פקיד משטר שמכין את הקלפי להצבעה , שלצווארו יש צעיף עם דגל סוריה והכיתוב SYRIA, אם נתעלם מכך שמי צריך צעיף צמר בחום של 36 מעלות בדמשק, ואם נתעלם מכך שסוכנות הידיעות הסורית SANA, שופר תעמולה בבעלות משטר אסד, פרסמה תמונות נוספות של אותו פקיד עם הצעיף.

אם שאלתם את עצמכם למה על הצעיף של הפקיד כתוב סוריה באנגלית ולא בערבית, אסביר שזו תמונת תעמולה של המשטר שמיועדת לעולם “הנאור”, בה משטר אסד רוצה להראות שבסוריה יש בחירות “דמוקרטיות”, ובאותה הזדמנות הצעיף גם בא ללמד את קהל היעד לתעמולה, שבדגל סוריה יש שני כוכבים, כדי שלא יתבלבלו עם “הדגל המזויף” של המורדים שיש בו שלושה כוכבים.

 

אז אחרי שהזכרנו את החלטה 2254 של מועצת הביטחון של האו”ם שנשארה כאות מתה כמו החלטה 1701, אזכיר לכם שהעולם “הנאור” ממשיך להתעלם מהנעשה בסוריה המדממת, כמו שהעולם מתעלם מרצח העם והרעב שמלחמת גנרלים הביאה על סודאן, מפשעי המלחמה של החות’ים שממשיכים לרצוח גברים, נשים וילדים בתימן.

והיות והעולם “הנאור” מתעלם מהמתרחש במדינות שממשיכות לרצוח את אזרחיהן, אספר לכם שהעולם “הנאור” מוכן לקבל בזרועות פתוחות את השתתפותן באולימפיאדה בפריז ב 26 ביולי, של מדינות כמו סוריה, סודאן, תימן, איראן, וצפון קוריאה, אבל ישראל צריכה להילחם נגד הניסיונות של הפלסטינים להחרמת ישראל מאירועי ספורט…

העיקר שהעולם “הנאור” ממשיך ממדינות דיקטטוריות רצחניות כמו סוריה, וממשיך להתמקד בישראל תוך אימוץ שקרי התעמולה הפלסטינית על שישראל מבצעת “רצח עם בעזה” או שישראל “מרעיבה את עזה” וכד’.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות