א-נהאר הלבנוני: “חמאס אינו מעוניין עדיין בקבלת החלטה להקפיא את המשא ומתן או לסגת ממנו”

מעשי הטבח חזרו לשלוט בזירה הציבורית ברצועת עזה, לאחר שניכרה ירידה ניכרת שחפפה לדיבורים על התקדמות חיובית בשיחות הפסקת האש, חילופי שבויים ומעבר של ישראל לשלב חדש, “פחות עקוב מדם” של המלחמה. היו ציפיות שההתפתחות המסוכנת הזו, שהביאה למאות קורבנות, תעצור את תהליך המשא ומתן ותחזור לנקודת ההתחלה.

“לא נסוגנו”

בהקשר זה, אוסאמה חמדאן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש, בראיון לעיתון א-נהאר, כי התנועה קיבלה החלטה לפרוש מהמשא ומתן בעקבות מעשי הטבח הישראליים באל-מוואסי, אל-שאטי ומחנות אל-נוסייראת.
סוכנות הידיעות הצרפתית ציטטה מנהיג בכיר חמאס שאמר, “ראש הלשכה המדינית של התנועה, איסמעיל הנייה, הודיע ​​למתווכים ולכמה גורמים אזוריים במהלך סבב תקשורת ושיחות טלפון על החלטת חמאס להפסיק את המשא ומתן, בשל חוסר רצינות הכיבוש והמדיניות המתמשכת של דחיינות ושיבוש וביצוע מעשי טבח נגד אזרחים לא חמושים”.
חמדאן אמר: “זה ממש לא נכון, וישראל היא זו שמנסה להתחמק מהמשא ומתן. היא “מתחמקת ממתן תשובה ברורה למה שנדון במהלך השיחות האחרונות, ומצד שני, היא מסלימה על ידי מעשי טבח כדי להביך את המתווכים”, ומוסיף: “זו הייתה התגובה שלה לסבב המשא ומתן בדוחא”.
מנהיג חמאס הבכיר הוסיף, “מעשי הטבח הללו מאשרים את ההכרח לדבוק בקיומן של ערבויות להפסקת אש באמצעות טקסטים ברורים בהסכם שאינם ניתנים לפירוש על ידי האויב הישראלי”.
ישראל טענה כי ההפצצה כוונה למפקד גדודי עז אלדין אלקסאם, מוחמד אלדף, ולמפקד חטיבת חאן יונס, ראפי סלמה, שצה”ל טוען כי נהרג בתקיפה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו היסס לאשר את המידע הזה. חמאס אמנם לא התייחס לחדשות בנוגע לבריאותו של סלמה, אך אישר כי אלדף “בסדר ומוביל את הפעולות הצבאיות של גדודי אלקסאם” בעזה.

“אפשרות קלושה”

ע’סאן אלחטיב, פרופסור למדע המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת ביר זית אישר ל-נהאר כי יש “הרמוניה ברורה” בין המשא ומתן להתפתחויות בשטח, שכן יש “ניסיון להשיג הישגים שיסייעו לתהליך המשא ומתן.”
יחד עם זאת, אל-חטיב מדגיש כי “כל עוד המצב בשטח נותר רחוק מפתרון, האפשרות להגיע להבנות קטנה מאוד”, שכן כל הסכם באמצעות משא ומתן “תלוי בתוצאות הקרבות המתמשכים. ”
הוא סבור כי ראש הממשלה  נתניהו “לא מעוניין לסיים את המלחמה במשא ומתן, אלא באמצעות פתרון צבאי, ולכן הוא מחפש הישג בשטח שיקרב אותו לזה”, במקביל להשתתפותו ה”פורמלית” במשא ומתן  שאין ביכולתו להתחמק ממנה עקב לחץ אמריקאי בעניין זה.
באשר לאפשרות להרחיב את מעגל העימותים בחזיתות אחרות, כמו יציאה למלחמה כוללת ופתוחה בדרום לבנון, אם המלחמה תמשיך להתארך, מביע אלחטיב את אמונתו כי שני הצדדים התומכים בישראל ובחיזבאללה, כלומר , ארצות הברית ואיראן, לא מעוניינות בהסלמה שתוביל למלחמה אזורית, אבל קצב העימות “יכול לעלות או לרדת”.
לפיכך, נראה כי חמאס אינו מעוניין עדיין בקבלת החלטה להקפיא את המשא ומתן או לסגת ממנו, אלא הוא ממשיך אותו למרות ההסלמה הישראלית במעשי הטבח, וזאת בעיקר בשל חוסר נכונותו לשאת באחריות להחלטה כזאת והשלכותיה על תושבי עזה מחד, ולחסום את הדרך להאשמתה בגרימת המלחמה.
במקביל, היא גם לא רוצה לתת כל עילה, שנתניהו יוכל להשתמש, כדי להכשיל כל הסכם, להצדקת השלמת המבצע הצבאי בעזה. מנגד, נתניהו מחפש הישגים צבאיים שיתרמו לחיזוק מעמדו כראש ממשלה ומנהיג קואליציית הימין השלטת, ויציבו תנאי משא ומתן חדשים שיקרבו אותו להשגת “תדמית המנצח” ולהרחיק אותו מלשאת באחריות לכשלים מאז 7 באוקטובר.
אל מול מציאות זו, דרך המשא ומתן עוד ארוכה ומסובכת בהיעדר כניעה או ניצחון מכריע, ומלחמת ההתשה תימשך. 
קרדיט: א-נהאר    קרדיט לתמונות : ערוץ הטלגרם AI היוצרים