המבצע לחיסול דף: ההשפעות על המערכה – ועל סינוואר. דעה

תוצאות המבצע לחיסולו של מוחמד דף עדיין לא ברורות, אך אם אכן הושגה המטרה (דבר שלפי דיווחים בתקשורת התרחש “בסבירות גבוהה”), מדובר במבצע ראוי וחשוב שבמידה מסוימת ניתן להשוותו למבצעי החיסול של קאסם סולימני ועמאד מורנייה. שלושת הנ”ל היו בכירים מנוסים, מוקדי ידע מאוד משמעותיים וסמלים מאוד חשובים בארגונם ומחוצה להם.

 

חיסולו של דף הופך למשמעותי עוד יותר בהינתן המציאות הנוכחית של פגיעה קשה בארגון הצבאי של חמאס ומעבר למלחמת טרור וגרילה. מאידך גיסא, חשוב לזכור שארגונים כמו חמאס וחזבאללה הם יותר מסך רכיביהם או מפקדיהם. ישראל חיסלה בעבר את מנהיגי הארגונים האלו ודמויות צבאיות מאוד בכירות, והארגונים המשיכו לגדול, להתפתח ולייצר איומים ביטחוניים משמעותיים יותר למול ישראל ולבסס את מעמדם כשחקנים פוליטיים/מדיניים בזירות הפלסטינית והלבנונית.

 

אני סבור שלחיסול (אם אכן צלח) בהחלט תהיה השפעה על סינוואר, שאיבד שותף וחבר קרוב (השניים הם חברי ילדות שגדלו במחנה הפליטים ח’אן יונס, הצטרפו יחד לחמאס והיו ממייסדי הזרוע הצבאית). מאידך גיסא, ממש לא בטוח שיהיה בכך כדי להוביל את סינוואר להגמיש את עמדותיו בצורה משמעותית בשל החשש שידה הארוכה של ישראל תגיע גם אליו. חשוב לזכור – סינוואר לא חושש מהמוות. הוא רואה את עצמו ואת המאבק דרך עדשות דתיות, היסטוריות ומשיחיות. כל עוד הוא ניצב על שתי רגליו ומוביל את הארגון ברצועת עזה, הוא יישאר המוציא והמביא והגורם המשפיע ביותר בכל הנוגע לעסקת החטופים.

תמונה

קרדיט: חוקר בכיר במכון INSS, פרופ’ קובי מיכאל      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות