סוכנות הביון האמריקאית: הטיל שתקף את הספינה הנורבגית היה איראני

סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקאי, לאחר שבחנה את חלקי הטיל ששיגרו החות’ים בתימן לעבר מכלית נפט נורבגית בים האדום בדצמבר אשתקד, אישרה כי הטיל יוצר על ידי איראן, אך הרשויות האיראניות שוב הכחישו זאת.

סוכנות הידיעות Associated Press כתבה ביום שישי, 12 ביולי כי הדו”ח של סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי על השימוש בטילים מתוצרת איראן על ידי המורדים החות’ים התימנים בתקיפת הספינה “סטרינדה” תואם את הממצאים של קבוצת החברות שביטחה את המיכלית הזו.

סוכנות הביון האמריקנית פרסמה ביום רביעי, 10 ביולי, את דו”ח שלה, לפיו טיל השיוט נגד ספינות מדגם “נור” מתוצרת איראן פגע בספינת סטרינדה וגרם לשריפה בה.

ב-10 בדצמבר 2023, האניה סטרינדה הותקפה כשהיתה בדרכה ממלזיה לאיטליה בנתיב המים לעבר תעלת סואץ בים האדום, מה שהוביל לשריפה גדולה על הספינה, אך לבסוף, בסיוע הספינה האמריקנית מייסון, אשר הגיעה לעזור לסטרינדה, השריפה הזו כובתה ללא נזק.

סוכנות הידיעות AP ציטטה את סוכנות הביון האמריקנית שאמרה כי צבא ארה”ב השווה את חלקי המנוע של הטיל שנמצא במכלית עם טיל השיוט הבליסטי נגד ספינה “נור”.

מנוע הטיל שפגע בספינה תואם את מנוע הטורבו-סילון האיראני “טולואה 4”, בו משתמשת איראן בטיל “נור” כבר שנים. איראן חשפה את מנוע “טלואה 4” בטיל השיוט נגד ספינות “נור” לפני שבע שנים בתערוכת התעופה הבינלאומית של רוסיה.

הדוח של DIA, סוכנות הביון של משרד ההגנה של ארה”ב, קובע כי חלקי המנוע של הטיל שפגע במכלית סטרינדה היו דומים לתמונות המנוע שהוצגו בתערוכה הרוסית.

ממשלת איראן יצרה את הטיל “נור” באמצעות הנדסה לאחור מהטיל הסיני נגד ספינות C-802. הטווח ההתחלתי של הטיל האיראני היה 170 ק”מ, והדגם המשודרג שלו בשם “קאדיר” יכול לפגוע גם במטרות במרחק של עד 300 ק”מ.

מוקדם יותר, גם קבוצת חברות בנורבגיה שביטחה את מכלית הנפט סטרינדה אמרה כי ככל הנראה כלי שיוט זה הנושא נפט ניזוק מטיל שיוט איראני “נור” או  הטיל הסיני C-802. לצבא תימן המאוחד לא היו טילי C-802 לפני מלחמת האזרחים שלו. צבא ארה”ב בחן וניתח גם את ההריסות במכלית סטרינדה.

אנסארולה, הזרוע הצבאית של החות’ים בתימן, החלה לתקוף ספינות בים האדום שבועות ספורים לאחר תחילת המלחמה בעזה. הטענה הראשונית של אנסארולה הייתה לתקוף ספינות בבעלות או הקשורות לישראל, אך מספר ממשלות ברחבי העולם אמרו שגם ספינותיהן הותקפו.

לפחות 70 ספינות הותקפו על ידי טילים ומל”טים, ארבעה אנשי צוות נהרגו ושתי ספינות הוטבעו. החות’ים גם תפסו ספינה מסחרית למשך חודשים. שינוע הסחורות בספינות מסחריות בים האדום, שערכה השנתי של הבורסה הימית הזו מגיע לטריליון דולר, השתבש עקב התקפות החות’ים.

c-802 missile price

קרדיט: דובר צבא סין

 

תגובת ממשלת איראן

משלחת איראן לאו”ם אמרה בתגובה לדיווח ב-Associated Press על השימוש של החות’ים בטיל ה”נור” האיראני בתקיפת מכלית הנפט סטרינדה כי טהראן “לא סיפקה כל נשק לאנסארולה “.

בתגובתה ביום חמישי הוסיפה משלחת זו כי טהראן “יודעת שהחות’ים צברו יכולת צבאית רבה בהסתמכות על יכולת פנימית”. לדברי המשלחת האיראנית בניו יורק, “התארכות המלחמה נגד אנסארולה היא הסיבה העיקרית לפיתוח יכולות הנשק שלהם”.

סנטקום, פיקוד מרכז של צבא ארה”ב, הודיע ​​השבוע על השמדת חמש סירות תקיפה נשלטות מרחוק של החות’ים, שני מל”טים נוספים של אותה קבוצה בים האדום, ועל השמדת מל”ט חות’ים נוסף בשטח שבשליטתם בתימן. החות’ים אמרו ביום חמישי כי ארצות הברית תקפה את מטרותיהם בנמל חודיידה בתימן.

יחיא סרי, דובר הזרוע הצבאית של החות’ים, הודיע ​​השבוע על תחילת שיתוף הפעולה עם המיליציות השיעיות העיראקיות נגד ישראל וטען כי ירה טילים ומל”טים מתאבדים לעבר הנמל הישראלי באילת.

MANTAB !! KINI KAPAL PERANG KCR INDONESIA INI SUDAH DIPASANGI RUDAL ANTI  KAPAL EXOCET MM40 BLOCK 3 - YouTube

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות וויקיפדיה