ארה”ב שוקלת למסור לישראל מטוסי F-22 Raptor שנועדו להוצאה משרות פעיל

מטוסי קרב רבים ממוצא אמריקאי ממלאים תפקיד קריטי באסטרטגיות ההגנתיות וההתקפיות של ישראל, אך ה-F-22 Raptor אינו אחד מהם.

חיל האוויר של ארצות הברית (USAF) החליט בשנת 2024 לשלוח את הקבוצה הישנה שלו, של מטוסי הקרב מדגם F-22, למגרש הגרוטאות, כי המודרניזציה שלהם יקרה. אבל אחד מבעלי בריתה הנאמנים יכול לראות בכך עסקה משתלמת לרכוש את מטוס הקרב הראשון בעולם מהדור החמישי למרות עלויות הפיתוח שלו שעלו על 2 מיליארד דולר.

בעוד ה-F-35 Lightning II נמכר למדינות נאט”ו אחרות, ה-F-22 מופעל רק על ידי ארצות הברית. בסוף שנות ה-90 תיקן הקונגרס האמריקני את חוק ההקצבות של משרד ההגנה כדי למנוע מכירה של מטוסי F-22 Raptor לכל מדינה.

החוק קבע: “אין להשתמש באף אחד מהכספים הזמינים בחוק זה כדי לאשר או להעניק רישיון למכירה של מטוס הקרב הטקטי המתקדם F-22 לשום ממשלה זרה”.

הרציונל מאחורי איסור היצוא היה שמכירת ה-F-22 עלולה לגרום לכך שטכנולוגיית החמקן הייחודית של המטוס תיפול לידי רוסיה או סין.

F-22 Raptor | Lockheed Martin

 

על פי הדיווחים, נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ היה מוכן למכור את ה-F-22 לישראל כדי לסייע לה לשמור על יתרונה הטכנולוגי לאחר שהבטיח למכור את ה-F-35 לאיחוד האמירויות.

שיקול זה הגיע לאחר אישורה המאולץ של ישראל לארה”ב למכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, מהלך שעלול לשחוק את הדומיננטיות הצבאית של ישראל. הדו”ח הדגיש את האינטרס של ישראל ב-F-22 בכך שישמור על “העליונות הצבאית האיכותית”, דרישה שארה”ב חייבת לעמוד בה על פי חוק.

חיל האוויר האמריקני רוצה להוציא משרות פעיל את הקבוצה הישנה יותר של מטוסי F-22 Raptor כדי לפנות כסף לגרסאות חדשות יותר, עם יכולת לחימה, של מטוס הקרב החמקן. עד כה יוצרו רק 195 ראפטורים, וחיל האוויר מבקש להוציא משרות חלק מהם.

 

הפסקת הפעילות ההדרגתית של מטוסי ה-F-22 Block 20 תסייע להפנות מיליארדי דולרים לתוכניות כמו פיתוח טילים היפרסוניים ופיתוח מטוס הקרב של הדור הבא (NGAD).

חיל האוויר האמריקני מתכוון לאחסן 32 מתוך 185 מטוסי ה-F-22, למרות שמטוסים אלה עדיין לא בני 30. עלות התפעול השנתית של המטוס היא 485 מיליון דולר, כלומר כ-15 מיליון דולר לכל מטוס בשנה. מומחים סבורים כי להיפטר מהמטוס אינה האפשרות השימושית ביותר, ומטוסי הקרב הישנים הללו יכולים להינתן לישראל, שעשויה להתמודד עם מעצמה גדולה כמו איראן.

קובץ:F-22 Raptor edit1.jpg – ויקיפדיה

 

“כאשר מלחמת העולם השלישית רודפת אחרינו, וכשהבסיס התעשייתי הביטחוני של אמריקה מנופץ לחלוטין, ארה”ב לא רק תזדקק לכל בעל ברית, אלא היא גם תזדקק לאותם בעלות ברית חמושים היטב ומוכנים להשלים חסרונות אסטרטגיים. “מכירת מטוסי F-22 לישראל תבטיח שארצות הברית תוכל להחזיק מעמד מול יריבותיה ולהביס אותן”, כתב אנליסט הביטחון הלאומי ברנדון וכרט ב- National Interest.

היכולות המתקדמות של ה-F-22 הופכות אותו לאחד ממטוסי הקרב היקרים ביותר שיוצרו אי פעם. עלות כל יחידה היא 150 מיליון דולר, לא כולל עלויות מחקר ופיתוח.

 

המומחה טוען כי המטוס, למרות שלא תוכנן עבור בעלות הברית, צריך להימכר לישראל מכיוון שהוא יסייע לארצות הברית לפתוח מחדש את קווי הייצור, להוזיל את עלויות מטוס הקרב ולשמור על עלות סבירה עבור ארצות הברית. תוכנית זו יושמה כדי להפחית את עלות ה-F-35.

ישראל ביקשה זה מכבר לרכוש מטוסי F-22. למרות היותה אחת מבנות הברית הקרובות ביותר של אמריקה, ארצות הברית דחתה בקשה זו, למרות שכך היה ניתן להציל את קו הייצור של ה-F-22 ולהבטיח את המשך השימוש בו, זמן רב לאחר שהוחלט כעת להוציא חלק מהמטוסים משרות פעיל.

ה-F-22 נותר ללא תחרות. בכל תמרון שערך נגד מטוסי קרב אחרים, הטה ה-F-22 את הכף לטובת ארצות הברית.

F-22 Raptor | Lockheed Martin

קרדיט: ערביכ דפנס      קרדיט לתמונות: ויקיפדיה ומרטין לוקהיד