האם ראינו סיבוב נוסף במשחקי מילים בין איראן לישראל?

זוכרים שצריך לבדוק אמינות מקור ואמינות ידיעה?

או: האם ראינו סיבוב נוסף במשחקי מילים בין איראן לישראל?

אתמול חוסל בסוריה מערבית לדמשק על כביש בירות-דמשק, איש חיזבאללה בשם יאסר קרנבש (ياسر قرنبش) המכונה אבו פדל, כולם ידעו לספר שהוא היה משומרי ראשו / בני הלוויה / נערי השעשועים של נסראללה, היו גם מעטים שידעו לספר שבכיר חיזבאללה שחוסל, היה פעיל במערך הברחת-העברת נשק לחיזבאללה.

בדיווחים שונים נאמר שנוסף לקרבנש, חוסל גם חלאה אחד או יותר, ואז החלו לצוץ ברשת דיווחים על שיחד עם קברנש, חוסל גם איראני בכיר במשמרות המהפכה בשם “עלי אכבר סוהאני” (علی اکبر سوهانی = Ali Akbar Sohani), ואפילו הצמידו לשם תמונה של קצין איראני בדרגת תא”ל.

בעולם הדיווחים של ימינו, ידיעה אחת ברשת יכולה לתפוש תאוצה, ולהיות מופצת ע”י חשבונות ברשתות החברתיות, בערוצי וקבוצות דיווחים, ומהר מאוד גם בדיווחי אתרי העיתונות המסורתית.

 

רבים נופלים במלכודת הדיווחים שרצים ברשת, ולא טורחים לבדוק כי זה לוקח זמן, ואז הם כבר “לא יהיו ראשונים לדווח” וממהרים להעתיק ולהדביק, ואם הם ראו את הידיעה “בכל מקום” – בחשבונות רבים ברשתות החברתיות, מבחינתם זה שווה ערך לבדיקת אמינות הידיעה, שהרי כוווולם פרסמו אותה.

לא רבים עוצרים לרגע לבדוק את אמינות הידיעה ולא מנסים לאתר את מקור הידיעה ולבדוק את מקורו, ולצערי, לפעמים גם הטובים שבינינו נופלים בדיווחים שלא נבדקו עד הסוף, והתגלו כדיווחים בעייתיים או דיווחי כזב.

ולגבי הדיווח המדובר, ייתכן שחדי העין ביניכם הבחינו שהדרגות של הקצין שבתמונה הן של צבא איראן ולא של משמרות המהפכה, ומי שרק היה בודק, יכול היה לראות שהתמונה שמצורפת לדיווח לדיווח שרץ ברשת על החיסול, היא של קיומרת’ היידרי ( کیومرث حیدری = Kioumars Heydari) מפקד זרוע היבשה של צבא הרפובליקה האסלאמית של איראן.

 

לא אוכל לדעת מי היה המקור הראשוני לדיווח על חיסול בכיר איראני יחד עם קרבנש, אבל מיד לאחר שהדיווחים בעברית שלהם צורפה תמונתו של היידרי תפסו תאוצה, בעיתונות האיראנית החלו לעלות דיווחים על “השקר הגדול של המשטר הציוני”, שיוצאים ממנה דיווחים על חיסול “אחד ממפקדי הצבא”.

יתכן שהאיראנים חמדו לצון, וניסו לעשות לנו משחק מילים על סגנו “אלי קופטר” ואנשי משמרות המהפכה הריצו – שתלו ברשת “ידיעה” שיחד עם קרבנש חוסל גם “עלי אכבר סוהאני” שהוגדר כאחד ממפקדי משמרות המהפכה / בכיר משמרות המהפכה.

כבר יש ברשתות האיראניות כאלה שצוחקים שישראל חיסלה קינוח איראני, ולמי שלא מכיר, אסביר שמדובר במאכל מתוק עם זעפרן = סוהאני, שיש לו מספק גרסאות.

ולמי שאוהבים מאכלים מתוקים ומאכלים איראנים בפרט, הנה שני מתכונים טעימים, מתכון לגרסה הפריכה של עוגיות סוהני , ולמי שמעדיף גרסה רכה, יש מתכון של חלוה סוהני .

ולסיום שוב אחזור ואזכיר, תמיד רצוי לבדוק אמינות ידיעה ואמינות מקור.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם  מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם תמונות AI