קווי היסוד של העסקה החדשה לשחרור החטופים מעזה והשפעתה על מדינות במזרח התיכון

הפרשן הבכיר של הוושינגטון פוסט דיוויד איגנשיוס כותב במאמר דעה: “בכיר אמריקני אמר לי אמש כי יש הסכמה קווי היסוד של עסקה לשחרור חטופים, וכעת דנים בדרכי הביצוע שלה. העסקה כוללת 3 שלבים, אלו הפרטים על השלב הראשון בעסקה:

– הפסקת אש למשך 6 שבועות, במהלכה חמאס ישחררו 33 חטופים ישראלים, כולל כל הנשים המוחזקות בשבי, גברים מעל גיל 50, וכל הפצועים. ישראל בתמורה תשחרר מאות מחבלים מהכלא וצה”ל יסוג מאזורים עם צפיפות אוכלוסין גבוהה. סיוע הומניטרי יזרום לרצועה ובתי החולים ישוקמו.

בחמאס ויתרו על הדרישה להסכמה בכתב על הפסקת המלחמה לצמיתות, דבר שהוביל לפריצת דרך במגעים. במקום, הם הסכימו לאמץ את גישת ארצות הברית והאו”ם בנושא שאומרות כי אם המו”מ על המשך הפסקת האש בשלב הראשון ימשך יותר מ-6 שבועות, הפסקת האש תוארך כל עוד המגעים ימשכו.

 

בישראל ובחמאס הסכימו ל”ממשל ביניים” ברצועה, ממשלה זמנית שתקום במהלך השלב השני, ממשלה כזו שתוביל לכך שלא ישראל ולא חמאס ישלטו ברצועה. כוח אבטחה שאומן על ידי ארצות הברית ונתמך בידי מדינות ערב יכנס לרצועה, ויכלול בין היתר 2500 בני אדם מעזה התומכים ברשות הפלסטינית ואושרו על ידי ישראל. בחמאס הביעו נכונות לסייע בהקמת הממשל הזמני, כך לפי גורם אמריקני רשמי.

בקטאר אמרו לנציגי חמאס בדוחא – לא תוכלו להישאר אצלנו אם תדחו את העסקה.

במצרים אמרו כי יסייעו למנוע ולסכל מנהרות מהרצועה לשטחם לאחר שישראל תשיג את כוחותיה מהרצועה.

סעודיה אותתה כי אם הסכם הפסקת האש יצא לפועל – הם יהיו מוכנים להתקדם בהליכי הנורמליזציה עם ישראל. בריאד מעוניינים להבטיח דרך להקמת מדינה פלסטינית במסגרת עסקה שכזו עם ישראל, כך לפי גורם אמריקני רשמי.

קרדיט: ברק בטש (חדשות העולם) מקבוצת נציב    קרדיט לתמונות: : היוצרים Ai