בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 11-7-2024

בסוף שנת 1992, ותחילת 1993 נראה היה שארגון הטרור אש”ף על סף קריסה מוחלטת. תמיכתו בצדאם חוסין במלחמת המפרץ הראשונה, הביאה לכך שמרבית מקורות ההכנסה שלו נשללו ממנו, אנשיו החלו לחפש נתיבים אחרים, ואיש ציבור בולטים מרצועת עזה הבינו שלא יהיה מנוס משיתוף פעולה עם יוזמת ממשלת ישראל לכינון שלטון מקומי, שייבחר ע”י תושבי עזה ויהודה ושומרון. אלא שדוקא אז נחלצה ממשלת ישראל בראשות יצחק רבין ושמעון פרס, ובדחיפת אישים דוגמת יוסי ביילין, רון פונדק ודומיהם להנשים את ארגון הטרור, ולהעניק לו בסיס פעולה רחב. תחילה ברצועת עזה ויריחו, ובהמשך במרבית שטחי יהודה ושומרון, כמו גם משאבים כספיים כמעט בלתי מוגבלים לבניית תשתיות טרור. התוצאה היתה נהרות דם, שלא חדלים להישפך עד היום, רובו דם ערבי אמנם, אבל גם לא מעט דם יהודי טהור ויקר.

אין מנוס מאיזכור הדברים נוכח הדיווחים ההולכים ומצטברים, בדבר עסקה מתרקמת מול החמאס לשרור חלק מהחטופים, בתמורה להפסקת אש, הוצאת כוחות צה”ל כמעט מכל שטחי רצועת עזה, הכנסה חופשית של סיוע (לא) הומניטארי לרצועה, שבחסותו יוכנסו לאזור ככל הנראה גם כמויות ענק של נשק ותחמושת. כל זה קורה, כיון שבחמאס הסכימו להגמשה סמנטית של העמדות, לא סתם, אלא נוכח סימנים מובהקים להתערערות מעמדה. יותר ויותר עזתיים מאשימים את הארגון אחריות למצב האוכלוסיה. בראיון עתונאי הודה ח’אלד משעל סיו”ר הלשכה המדינית של חמאס שהרצועה אכן נהרסה לחלוטין ויהיה צורך בתהליך ארוך של שיקומה.

יותר ויותר עזתיים מכריזים בפומבי שהחמאס ויחיא סנואר אישית אחראים למצבם. כמו לדוגמא בסרטון הבא, שהוא רק אחד מרבים המופצים ברשתות החברתיות:

 

בל נתבלבל, החמאס עודנה הכח המרכזי ברצועה, לאנשיה יחד עם אנשי הג’האד האסלאמי עוצמה צבאית עדיפה בהרבה על זו שבידי כל גורם אחר, בין פוליטי ובין חמולתי, ומעבר לכך, אנשיה שולטים בחלוקת רוב הסיוע ההומניטארי, מה שמביא לכך שמי שרוצה לאכול מתקשה מאוד לא להיכנע לתכתיבי הארגון ועדיין ניתן לראות שהחמאס בלחץ. במסגרת זו אנשיה תקפו והיכו מספר פעילי פת”ח באכזריות רבה, כיוון שמתחו עליהם ביקורת, הבולט בהם, אמין אלעאבד מאזור צפון הרצועה, שיצא לאחר מכן בהכרה ממיטתו בבית חולים לאנשי החמאס: “טעיתם שלא הרגתם אותי”:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1235917104072082?idorvanity=357103281849

ברקע לכל אלה, מנסה החמאס להמשיך ולשדר תמונות ניצחון, סרטונים של פגיעה בחיילינו הגיבורים שמכים אותם בעוצמה בדרום הרצועה, בצפונה, בציר נצרים, ובשבוע האחרון בפעילות אינטנסיבית במרכז העיר עזה, בדגש על שכונות הליבה של העיר: דרג’ ותופאח, לאחר שפעילות נרחבת בשכונת סג’עיה הסתיימה.

הנה תמונות של נטישה המונית של העיר עזה לכיוון דרום:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1030745871958411?idorvanity=357103281849

על רקע זה, יש לראות את ההופעה האחרונה של דובר “גדודי אלקסאם”, ח’ודיפה כחלות, המכונה “אבו עבידה”, שהכריז שאלפי עזתים הצטרפו לתנועה וממלאים את השורות של ההרוגים מקרב הפעילים, וזאת לצד המשך דברי הרהב על נצחונות מזהירים, ועל הפתעות צפויות והצטרפות יהודה ושומרון ללחימה. מה שאדון כחלות לא סיפר, אך די ברור להבחין בכך, שהוא, כנראה כמו אדונו סינואר כבר אינם ברצועה, אלא נטשו את האזור, יחד עם חלק מהחטופים דרך רשת המנהרות שצה”ל בהתנהלות שערורייתית הותיר פעילות חודשים ארוכים טרם שהחל לפעול ברפיח במסגרת זו דווח רק השבוע על איתור מנהרהתלת מפלסית החוצה את גבול הרצועה למצרים. קל להבחין לפיכך, שכחלות מדבר מאולפן מסודר, אין קולות נפץ מסביב, וגם לא אבק. ראשי החמאס הביאו את הרצועה לידי חורבן ונמלטו על חייהם עם חלק מהחטופים.

קרדיט לתמונה: היוצרים Ai

 

איזכרנו את דברי כחלו לפיהם גם יהודה ושומרון בדרך להצטרף למערכה. כנראה שמדובר במידה רבה של התרברבות, אך היא לא נטולת בסיס. גם השבוע ראינו את חיילי צה”ל ברחבי איו”ש מתמודדים מול מטעני תופת אימתניים, חילופי אש כמעט בכל פעילות בצפון השומרון מקלקיליה ועד ג’נין וסביבתה, ולעיתים גם בגזרת ראמאללה, וגם בקבוצות גדולות של חמושים שצה”ל נמנע מחיסול מאסיבי שלהם, וממשיך להסתפק בפעילויות כירורגיות נגד ראשיהן.

הנה תמונה של קבוצת פעילי חמאס חמושים יורים באויר בהלוויה של חברם בכפר דאן שבגזרת ג’נין, לצד מעצר מסוערב של פעיל חמאס בכפר נעלין שממערב לראמאללה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1617865375612153?idorvanity=357103281849

https://www.facebook.com/reel/392831777237860

ברקע לדברים, בלט ארוע בו נהר איש מש”פ ונוספים נפצעו כשטיפלו במטען נפץ שאותר ע”י תושב שכם. בעקבות הארוע נעצרו מספר פעילי אופוזיציה שכתבו פוסטים מלגלגים על אנשי המנגנונים. רובם שוחררו לאחר שהוכו בבתי המעצר.
לצד זאת, נרשם השבוע רצח של סוהר ישראלי יוחאי אבני הי”ד, בישוב גבעון שממערב לירושלים, ככל הנראה כנקמה, על טיפול קשוח מדי באסירים. חשוב לציין, שלאחרונה מרבים הפלסטינים להתלונן על הקשחת היחס לאסירים בבתי הכלא, ולמרות זאת, לא נראית פעילות מחאה משמעותית בשטח. הציבור מוטרד הרבה יותר מהמצב ברצועה.

והצפון ממשיך לבעור, השבוע בלטה פגיעת רקטה ברכבם של בני הזוג נועה וניר ברנס הי”ד מקיבוץ אורטל בגולן מפגיעת רקטה ששיגר חזבאללה. זאת, בנוסף לפגיעות נוספות של כטב”מים בחיילי צה”ל בצפון. חסן נצראללה ממשיך לאיים בהרחבת האש, בעקבות כל חיסול של בכיר בארגונו, אבל גם מתחייב להפסיק את האש אם תושג רגיעה בדרום. בכך, הוא מנסה לשמר את הלחימה בצפון במסגרתה המתוחמת, ונראה שעד כה הוא מצליח בכך. בנאומו, דיבר נצראללה על כמוות החומר העתונאי מישראל, שאותו הוא קורא, מה שמבהיר שמדובר באדם המודע היטב לכל דקויות הזירה הפוליטית והבטחונית בישראל. עד כמה נכון מיטיב נצראללה לקרוא את העמדה הישראלית תעיד העובדה שחיל האויר הפציץ השבוע כוחות משלוח איראניים בעיירה באניאס שבצפון מערב סוריה, כאשר ביקשו לשגר ציוד לחזבאללה, אך את מחסני הכטב”מים והחימוש המדוייק שחזבאללה מחזיק בשדה התעופה של ביירות, ישראל עדיין נמנעת מלהשמיד.

הנה תמונות מההפצצה בסוריה:
https://www.facebook.com/reel/1903605636817301

עד כאן להשבוע – שבת שלום ובשורות טובות

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI