איראן נגד ישראל: למי יש עליונות צבאית?

איראן וישראל החליפו התקפות ואיומים בשבועות האחרונים, והעלו חשש למלחמה בקנה מידה מלא בין שתי היריבות.

ישראל פתחה במתקפה על איראן ב-19 באפריל, כשבוע לאחר מתקפת מזל”טים וטילים חסרת תקדים של טהראן. המתקפה האיראנית באה בתגובה לתקיפה אווירית ישראלית שהרגה שבעה מנהיגים איראנים בסוריה ב-1 באפריל.

מומחים אומרים שבמקרה של סכסוך ישיר תהיה לישראל עליונות צבאית, הן התקפית והן הגנתית. אבל הם אומרים שאין להתעלם מהאיום הנשקף מארסנל המל”טים והטילים של איראן.

תחת עשרות שנים של סנקציות, איראן השקיעה רבות בפיתוח תוכניות נשק מקומיות, בייצור מל”טים זולים ויעילים כמו גם טילים בליסטיים מתקדמים יותר.

ג’ון קז’יזניאק, עמית מחקר בפרויקט הבקרה הגרעינית של ויסקונסין, אמר כי הטילים האיראניים “מהווים איום רציני” על ישראל. הוא הוסיף כי מל”טי הקרב וההתאבדות של טהראן, בו זמנית, עלולים “לחולל הרס על האוכלוסייה האזרחית” אם ישוגרו במספרים גדולים.

 

עם זאת, ישראל שומרת על עליונות צבאית.

מומחים אמרו כי מלבד העליונות המבצעית והמודיעינית שישראל נהנית מאיראן, יש לה גם גורם הרתעה גרעיני. קיימת אמונה רווחת שישראל מחזיקה בנשק גרעיני, כאשר יוזמת האיום הגרעיני שבסיסה בוושינגטון מעריכה כי לישראל יש כ-90 ראשי נפץ גרעיניים.

ישראל ואיראן הן שתי מעצמות צבאיות אזוריות מרכזיות. הצבא הישראלי קטן יחסית אך מתקדם טכנולוגית ומצויד היטב. לאיראן יש עליונות מספרית, אך הכוחות המזוינים שלה מסתמכים על טכנולוגיה מיושנת בתחומים כמו תעופה מאוישת ושריון.

מטוסי הקרב המתקדמים של ישראל מקנים לו עליונות אווירית. אבל מומחים אומרים שישראל עומדת בפני כמה מכשולים, כולל המחסור במכליות לתדלוק אווירי. ישראל תצטרך גם אישור לחצות את המרחב האווירי של כמה מדינות כדי להגיע לאיראן.

מומחים אומרים שאם תפרוץ מלחמה, ישראל צפויה להציב טילים ארוכי טווח נגד איראן. בינתיים, ההגנה האווירית של טהראן לא נבחנה בשום קרב אמיתי.

מומחים אמרו כי לאור העליונות הצבאית של ישראל, איראן צפויה להמשיך להשתמש בלוחמה לא קונבנציונלית וביכולותיה האסימטריות. זה כולל את מה שמכונה “ציר ההתנגדות”: הרשת הרופפת של הנציגים והקבוצות החמושות של איראן שעוזרת לה להתנגד לישראל.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות