שלב השידרוג הגדול: עסקאות הנשק הבולטות שסיכם הצבא העיראקי לאחרונה

עיראק פועלת לשדרוג חיל האוויר שלה כחלק מתוכנית הרפורמה הצבאית שלה. עיראק נותנת עדיפות לרכישת ציוד צבאי מודרני כדי לשפר את יכולות ההגנה שלה ולטפל באי היציבות האזורית והאיום הגובר של דאעש.

ממשלת עיראק מתכננת להגביר את היכולות הצבאיות של הצבא באמצעות שורה של חוזים שחתמה לאספקת ארטילריה, כטב”מים, טנקים וכלי רכב משוריינים כדי למלא את החסר בחלק מהדיוויזיות של הצבא שנגרם על ידי מלחמה של שלוש שנים נגד דאעש. בנוסף, ישנם חוזי נשק חדשים גם עם רוסיה וגם עם מדינות נאט”ו.

משרד ההגנה העיראקי הודיע ​​על כוונתו לסכם עסקאות נשק חדשות למודרניזציה של חיל האוויר עם מטוסי קרב מתקדמים. כמו כן, המשרד עובר לגיוון מקורות הנשק ולפתח את התעשייה הצבאית המקומית.

Iraqi Air Force - Wikipedia

קרדיט: ויקיפדיה

 

מהן עסקאות הנשק הבולטות הצפויות בעתיד?

עיראק מתקדמת לקראת גיוון מקורות החימוש שלה ופיתוח בסיסים צבאיים וחיל האוויר, בנוסף לחיזוק רשתות הניטור והבקרה. ישנם דיווחים המצביעים על כך שהרשויות העיראקיות יוצרות קשר לרכישת מערכות הגנה מתקדמות ממדינות שונות. בין העסקאות הצפויות, קיים לחץ פוליטי המופעל על ידי כמה גושים שיעים להחיות את נושא רכישת מערכת הטילים הרוסית S-400 ובכך לנסות ולדחוק את ארה”ב מהמדינה . 

ראוי לציין כי ממשלת עיראק הקצתה תקציב של 21.6 מיליארד דולר למשרד הביטחון בשנת 2024. חלק גדול מהכספים יופנו לרכישת נשק ומודרניזציה של ארסנל הצבא והכוחות המזוינים.

תוך שימת דגש על הצורך הדחוף במערכות מתקדמות להגנה מפני טילים במזרח התיכון, עיראק ביקשה בדחיפות לרכוש שמונה סוללות של מערכת ההגנה האווירית והטילים הבליסטית M-SAM-II מדרום קוריאה.

עיראק ביקשה מדרום קוריאה לספק בדחיפות 8 סוללות של מערכת ההגנה האווירית והטילים הבליסטיים M-SAM-II. חוזה זה מוערך ב-2.56 מיליארד דולר.

זה מצביע על כך שמערכת ה-M-SAM-II היא אחת ממערכות הקרקע-אוויר הפופולריות בעולם והמוצר היחיד המצליח ביותר בזרועות קוריאניות לצד תותח K9.

קרדיט: ויקיפדיה צבאי

 

ישנן גם חדשות על כך שחיל האוויר העיראקי סיכם הסכם היסטורי עם פקיסטן לספק 12 מטוסי קרב מסוג JF-17 Thunder Block III. העסקה הזו באה בעקבות הסכם שיתוף הפעולה הביטחוני ההיסטורי בין פקיסטן לעיראק. ההסכם נחתם במהלך שיחות בין מפקד חיל האוויר הפקיסטני, מרשל זאהיר אחמד בבאר, לבין מקבילו במשרד ההגנה העיראקי.

כמו כן, דווח כי עיראק נכנסה לאחרונה למשא ומתן עם חברת דאסו תעופה לרכישת 14 מטוסי “רפאל”. ממשלת עיראק הקצתה 3.2 מיליארד דולר לחוזה זה במטרה להחליף את מטוסי ה-F-16IQ המתיישנים במדינה, שהתגלו כקשים לתחזוקה.

יש לציין כי ממשלת עיראק הציעה לשלם עבור המטוס החדש באמצעות אספקת נפט במקום מזומן, והדגישה את הגישה הייחודית של המדינה למימון רכישות ביטחוניות.

עיראק קשרה יחסים דיפלומטיים עם מדינות בעלות השפעה בתחום התיעוש הצבאי, כמו ארצות הברית ודרום קוריאה, כדי לתמוך במאמצי המודרניזציה. שותפויות אסטרטגיות אלו הקלו על חתימת חוזים רבים לציוד צבאי, ואיפשרו לעיראק גישה לטכנולוגיות ולידע הדרושים.

השקעה בציוד צבאי מודרני משקפת את מחויבותה של עיראק לביטחון הלאומי ואת נחישותה להגן על האינטרסים של אנשיה ולתרום ליציבות האזור.

Iraqi Air Force 2023 | Combat Aircraft

קרדיט: רשתות חברתיות