תרופה חדשה לטיפול באלצהיימר אושרה ע”י מינהל המזון והתרופות האמריקאי

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את התרופה “Kisonla” לטיפול במחלת האלצהיימר בשלביה המוקדמים, מבית Eli Lilly Pharmaceuticals, כך דיווח העיתון האמריקאי ” וושינגטון פוסט “.

“Kisonla”, הנושאת את השם המדעי “donanemab”, היא התרופה השלישית המכוונת לפלאקים עמילואידים המצטברים במוח וקשורים למחלת אלצהיימר, שמקבלת אישור ממינהל המזון והתרופות מאז 2021, לאחר התרופות “אדולהם” ו”לימקבה”.

מאמינים כי “קיסונלה” מאטה את ההידרדרות הקוגניטיבית והתפקודית בחולי אלצהיימר, אך היא אינה מרפאת את המחלה, לפי העיתון, שכן התרופה ניתנת לווריד פעם בחודש, וניתן להפסיק את הטיפול לאחר ירידה ברמות העמילואיד של החולה לרמה מסוימת.

 

למרות כמה חששות לגבי בטיחות התרופה ועלותה, אישורה נחשב להצלחה גדולה עבור אלי לילי ועשוי לפתוח את הדלת לטיפולים חדשים אחרים למחלת האלצהיימר, לפי הוושינגטון פוסט.

העיתון ציטט את המדען הראשי של אלי לילי, דניאל סקובונסקי, שאמר: “אני חושב שהאישור עשוי להיות האירוע הבולט ביותר של השנה עבורנו”, וציין כי יש “מעט מחלות שמעוררות פחד כמו מחלת אלצהיימר, עם מעט אופציות לטיפול”.

הוא הוסיף כי התרופה “קיסונלה” תהיה זמינה למטופלים בשבועות הקרובים.

עלות מהלך טיפול בן חצי שנה בתרופה “קיסונלה” מוערכת בכ-12,522 דולר, בעוד שעלות שנת טיפול שלמה עומדת על 32,000 דולר, לפי נתוני יצרן התרופות.

היו דיונים רבים על תרופות כאלה, מכיוון שאין טיפול יעיל למחלת האלצהיימר, לפי העיתון, שכן פעילים דחקו בצורך למצוא טיפולים למחלה זו, אך התרופות לא היו יעילות עקב סיבוכים כמו דימום במוח .

ניסוי קליני אחד הראה כי התרופה “Kisonla” הצליחה להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית והתפקודית בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל ב-35 אחוזים על פני תקופה של 18 חודשים.

לפי העיתון, התרופה פועלת על ידי הסרת הרובד הדביק במוח הנקרא “בטא עמילואיד”, שקשור למחלת אלצהיימר.

 

עם זאת, התרופה, בדומה לתרופות נוגדות עמילואיד, אינה נטולת מחלוקת, שכן 3 חולים שקיבלו את התרופה בניסוי קליני מתו עקב סיבוכים, לפי העיתון.

מינהל המזון והתרופות האמריקני ציין במסמכים בחודש שעבר כי הוא אינו מודאג יתר על המידה מפרופיל הבטיחות של התרופה, וכתב כי התוצאות “עקבו בדרך כלל” עם סוג התרופות שמטרתן להפחית או להעלים “פלאקים עמילואידים”.

נשיאת האגודה האמריקאית לאלצהיימר, ג’ואן פייק, אמרה בהצהרה: “קיומן של אפשרויות טיפול מרובות הוא סוג ההתקדמות שכולנו חיכינו לה.”

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות