רוסיה מאיימת לספק סוללות אס-400 לסוריה אם ישראל תספק לאוקראינה מערכות פטריוט

אתמול דיווח האתר נציב.נט כי ארה”ב דנה עם ישראל על מסירת סוללות טילי הפטריוט, שהוצאו משרות בצה”ל, לידי אוקראינה.

 

היום רוסיה מודיעה כי היא עשויה לשקול לספק לסוריה סוללות הגנה אווירית S-400 ארוכות טווח אם ישראל תספק לאוקראינה את מערכת ההגנה האווירית “פטריוט” האמריקאית.

ה”פייננשל טיימס” דיווח ביום חמישי שעבר , בציטוט מספר מקורות הבקיאים בדיונים, כי ארצות הברית, ישראל ואוקראינה מנהלות מגעים לספק לקייב עד שמונה מערכות טילי הגנה אוויריות של פטריוט שישראל מחזיקה ומשתמשת בהן כיום.

סוללות הטילים יועברו ככל הנראה מישראל לארה”ב, ולאחר מכן מארה”ב לאוקראינה, לפי הדיווח.

ממשלות ארה”ב ואוקראינה סירבו להגיב על הדיווח, ומשרד ראש הממשלה בישראל הפנה שאלות למשרד הביטחון, שלא השיב.

קרדיט: משרד ההגנה הרוסי

 

באפריל הודיעה ישראל כי היא מתכננת להוציא בהדרגה את סוללות הפטריוט, ששימשו במלחמה המתמשכת נגד חמאס, על רקע התקפות טילים ומזל”טים של חיזבאללה ושלוחות איראניות אחרות, ולהחליפן במערכות חדשות יותר.

ישראל מסתמכת בעיקר על מערכת כיפת ברזל ליירוט לטווח קצר, וכן על טילי קלע דוד ליירוט מטרות בטווח בינוני וטילי חץ ליירוט מטרות בטווח הארוך.

אוקראינה הביעה את תמיכתה בישראל במלחמתה נגד חמאס, תוך שהיא מבקשת שוב ושוב מישראל לספק לה מערכות הגנה אוויריות – בקשות שישראל דחתה עד כה.

למרות שישראל הביעה תמיכה באוקראינה מאז פתחה רוסיה בפלישה בקנה מידה מלא למדינה ב-2022, היא נזהרת שלא להכעיס את רוסיה, השולטת בחלק גדול מהמרחב האווירי של סוריה ומאפשרת כיום לישראל לפעול בה נגד מיליציות פרוקסי איראניות.

אבל המלחמה באוקראינה דחפה את ממשלת רוסיה לאיראן, ועל פי הדיווחים גורמים אמריקאים ביקשו לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו שההתקרבות החדשה בין שתי המדינות צריכה להניע את ישראל להיות נועזת יותר בתמיכה במאמץ המלחמתי באוקראינה.

הבית הלבן הודיע ​​בשבוע שעבר כי יתעדף מחדש את אספקת טילי הפטריוט החדשים שיוצרו, ויעביר את אלו המיועדים לייצוא למדינות אחרות, שהיו אמורות לקבל אותם בעבר, לאוקראינה.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מהבית הלבן לא נמסר אילו מדינות יושפעו מההעברות, אך ציינו כי הן לא יחולו על ישראל או טייוואן.

מוקדם יותר החודש, בשולי פסגת ה-G7 באיטליה, אמר נשיא ארה”ב ג’ו ביידן כי חמש מדינות הסכימו לספק לאוקראינה מערכות הגנה אווירית, שכן ביידן ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הכריזו על הסכם הגנה לעשר שנים.

למרות השיחות, מערכות הפטריוט של ישראל נותרות כעת מבצעיות, ציין הפייננשל טיימס, על רקע החששות שהלחימה המתמשכת עם חיזבאללה, הנתמכת על ידי איראן, בלבנון עלולה להסלים למלחמה בקנה מידה מלא.

חיזבאללה, שברשותו יש על פי הערכה כ-150,000 טילים שיכולים לשמש נגד ישראל, תוקף  כיום יישובים ואתרים צבאיים ישראלים לאורך הגבול על בסיס כמעט יומיומי מאז התקפת חמאס ב-7 באוקטובר אשתקד.

S-400 טריומף

קרדיט: ערביכ דפנס