הנדסת תודעה בזמן מלחמה – מקרה פרטי שבא ללמד על הכלל**

**בין שלש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן, נמנית המידה: כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד, לא ללמד על עצמו יצא, אלא ללמד על הכלל כלו יצא (תורת כהנים, ברייתא דרבי ישמעאל; מנחות נה ב)

 

יש בישראל שסוברים שנצראללה מתרגש מהפגיעות שישראל מייצרת לו, אז כך – שיהיה ברור.
הוא לא כהוא זה.
הספירה של הגופות אולי עושה לחלק מאיתנו כישראלים “נעים בגב”, אך בניגוד אלינו נצראללה לא מתרגש מהפוסטרים (של הרוגיו שהארגון מוצחא כל פעם שאחד מהם נהרג).

אחת מחוויות האש הזכורות לאנשי חטיבת המילואים אי שם בגבול הצפון ב-12 לדמצבר 23 היתה בדמות כטב”מ תמים שהגיח לביקור מלבנון מעל “בקעת זהב” (נכנה אותה כך) סמוך לשעה 23:00, הגיח ונעלם כלעומת שבא, על אף נסיונות היירוט והפגיעה שהחטיאו, מיודענו שרד ושב שלם לגבולו.
המח”ט שהבין שמטרתו של הכטב”מ היתה איסוף מודיעין לקראת מבצע (מל”מ), בהחלטה מושכלת של רגע – החליט על פינוי מהיר ושקט של כלל החיילים מאותו מתחם כבר בשעה 1 בלילה (כ-300 חיילים בסך הכל שהוצבו ככח עתודה ומענה מבצעי), ההוראה היתה “פינוי רגלי מיידי, ללא חפצים”.
בשעה 9 בבוקר למחרת, 3 כטב”מים ,עמוסי כל טוב, בכ-30 ק”ג חומר נפץ מרסק, התרסקו בזה אחר זה על אותה “בקעת זהב” וזרעו הרס וחורבן עצומים (חמ”ל, חדר אוכל ו”כיפת זהב”).

החלטה מושכלת של מח”ט, מבלי שנועץ בפיקוד שמעליו – הצילה חיים.

שאלתי גורם בכיר בפיקוד – לו יצוייר וחיזבאללה היה פוגע באותה “בקעה” ומשיג תוצאות הרג במספרים שצפה – כיצד לדעתו היינו מגיבים?
“מדווחים לציבור שתקפנו בעוצמה רבה, מייצרים הרס בצד השני ומספרים לעצמנו שהם לא מעוניינים במלחמה”.
סגור סוגריים.
פקח עיניים.

אמיתי לחלוטין.

קרדיט: סבאבו מקבוצת נציב      קרדיט לתמונה: ערוץ הטלגרם היוצרים Ai