מטה חברת “ג’האד אל-בינאא'” האיראנית בסוריה הושמד. מי היא המפלצת האיראנית הזאת? חלק א’

בחצות הלילה של יום חמישי, 27 ביוני, הפציצה ישראל את מטה חברת ג’יהאד אל-בנאא – “جهاد البناء”  , ארגון ממשלתי המזוהה עם משרד החקלאות האיראני שהחל את פעילותו בסוריה בשנת 2013 כעמותה העוסקת בשיקום ובנייה לטובת פרויקטי פיתוח.

בפיקוח גנרלים ממשמרות המהפכה האיראנים, העמותה הקימה עשרות מבנים במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה , ובאזור הכפרי שלה, כולל בחוסיינייה בשכונת אל-קוריה, פארק בחוויג’ה סאקר, בעיירה חתלה, ומתקנים עירוניים בבסיס האימאם עלי באלבוקמל, בנוסף לביצוע פרויקטים של שיקום דיור פגום ומתקנים ציבוריים כמו מרפאות ובתי ספר, והארגון תומך גם בגן ילדים יתומים.

בשנים 2018 ו-2019 ביצעה העמותה פרויקטים לשיקום מבני מגורים ומתקני ציבור בעיירה א-ספירה (שם ישנו מתקן צבאי איראני ענק) וביישובים נובל ואלזהרה השיעיות, בנוסף לשיקום מבני מפעל נטושים בסביבת היישובים. של ג’יברין, אל-נייראב וטל שגייב שנמסרו למשמרות המהפכה האיראנים והמיליציות הנלוות אליה, לשימוש כמפקדות, מבני מגורים ומחסנים צבאיים.

פעילות “ג’יהאד אל-בנאא ” באזור הכפרי של דמשק

חברת “ג’יהאד אל-בנאא ” האיראנית לקחה מתקן ממשלתי בעיירה סיידא זינב ליד כיכר חג’ירה והפכה אותו למפקדה הראשית שלה מאז תחילת פעילותה בסוריה, ויישמה פרויקטים רבים, חלקם בשיתוף עם ארגון הסהר האדום הסורי, ופרוייקטים נוספים כמו שיקום תחנות מים, בניית מתקנים ומבנים עבור חוסייניות ובתי מדרשות שיעיים, והובלת הריסות הבניינים שנהרסו בפעולות כוחות צבאיים בכמה שכונות של הבירה דמשק ובאזורים הכפריים שלה, והשתתפות בשלבי הרחבה של היכל המקדש השיעי בסיידא זינב.

מקור ביטחוני אישר לאתר  סוריה טי וי  כי משמרות המהפכה האיראניים משתמשים בארגון “ג’יהאד אל-בנאא ” ובפרויקטי השירות, הצדקה והפיתוח שלו ככיסוי אזרחי לפעילות הנדסית צבאית, במיוחד בדרום סוריה.

המקור חשף כי “ג’יהאד אל-בנאא ” השלים בפברואר האחרון את בנייתו של מבנה המורכב ממרתף ושתי קומות בשטח המוערך ב-550 מ”ר, תוך שימוש בשכבות של בטון מזוין יצוק מראש ועמיד בפני פצצות ליד בית החולים הממשלתי בעיר קטנא באזור הכפרי של דמשק.

הבניין ממוקם על קרקע ממשלתית שמשרד ההגנה הסורי השיג הסבת ייעוד לבניית בניין למשטרה הצבאית במקום הבניין הרעוע שנמצא בתוך העיר קטנא, בעוד המקור המדווח טען שהבניין , שהכנתו עומדת להסתיים, ישמשו כמטה ביטחוני ומחסן צבאי למשמרות המהפכה והמיליציות האיראניות לאחר שנאלצו לשנות את עמדותיהם באזורים שבשליטתם, כמו העיירה סיידא זיינב וסביבותיה וכמה מיקומים באזור הכפרי הצפוני והמערבי של דמשק מחשש לתקיפות ישראליות.

בשנים קודמות בנה הארגון מחסנים באזור סיידא זינב ששימשו את משמרות המהפכה לאחסון נשק ותחמושת, בהם שני מחסנים במחנה צבאי עבור צבא סוריה ברחוב עלי אל-וואש, שהותקף על ידי חיל האוויר הישראלי בסוף פברואר שעבר , ומטרתו השמדת משלוח טילים מונחים ומל”טים שעות לאחר הגעתם לסוריה.

בסוף 2023 השלים הארגון את הכנת האנגרים תת קרקעיים לשימוש כמחסני אחסון צבאיים והאנגרים למערכות הגנה אווירית קצרות טווח בשלוש מקומות המקיפים את העיירה סיידא זינב, שאחד מהם סמוך לשדה התעופה של עקרבא, השני על הכביש המוביל לעיירה אל-בהדליה וקרוב למפקדת מחלקת הלוחמה האלקטרונית, והאחרון נמצא ליד הגשר הרביעי על הכביש לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק שכבר היה יעד של ישראל שתקף מהאוויר ב-2 בדצמבר האחרון, שפגע בחווה סמוכה אליו.

קרדיט: סוריה טי וי     קרדיט לתמונות : שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית