מצרים ואיחוד האמירויות הביעו את נכונותן להשתתף בכוח ביטחוני בעזה. אבל בתנאי….

הן מצרים והן איחוד האמירויות הביעו את נכונותן להשתתף בכוח ביטחון בעזה לאחר תום המלחמה עם חמאס, על פי מה שדיווח ה”טיימס אוף ישראל” , תוך ציטוט של שלושה גורמים הבקיאים בעניין.

העיתון ציטט גורמים רשמיים שאמרו כי שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, הודיע ​​לעמיתיו על אישור זה במהלך ביקורו האחרון באזור.

ארה”ב מחפשת לגייס בעלי ברית ערבים ליוזמה זו, שכן היא מתכוננת להציג את חזונה לניהול עזה לאחר המלחמה, אם כי הפסקת האש בין ישראל לחמאס נותרה חמקמקה.

לדברי גורם ערבי, בכיר אמריקאי ומקור שלישי הבקיא בנושא, בלינקן הודיע ​​לבני השיח במהלך ביקוריו בקטאר, מצרים, ישראל וירדן לפני שבועיים, כי ארה”ב התקדמה בנושא זה, שכן היא קיבלה תמיכה מקהיר ואבו דאבי להקים כוח שיעבוד זה לצד זה עם קצינים פלסטינים מקומיים.

אך גורמים רשמיים אמרו כי מצרים ואיחוד האמירויות הציבו תנאים להשתתפותן, לרבות דרישה לקשר את היוזמה להקמת נתיב המוביל להקמת מדינה פלסטינית עתידית.

הגורם השלישי המכיר את הנושא אמר כי מצרים דורשת גם נסיגה מוחלטת של הכוחות הישראליים מעזה.

העיתון אומר כי שני התנאים סותרים התבטאויות קודמות של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שבמהלכן התחייב לשמור על שליטה ביטחונית מקיפה על רצועת עזה לאחר המלחמה, עם יכולת להיכנס שוב בעת הצורך כדי למנוע את חזרת חמאס. 

הבכיר הערבי אישר כי איחוד האמירויות דרשה במקביל השתתפות אמריקאית בכוח הביטחון בעזה לאחר המלחמה.

 

הגורם השלישי ציין כי בלינקן הודיע ​​למקביליו כי ארה”ב תסייע בהקמת כוח הביטחון ובהכשרתו ותבטיח כי הוא יקבל מנדט זמני, כך שבסופו של דבר יוכל להחליפו בגוף פלסטיני מלא.

הוא הוסיף כי המטרה בכך היא להבטיח שהרשות הפלסטינית תשתלט בסופו של דבר על עזה. 

לפי העיתון, האיחוד מחדש של רצועת עזה והגדה המערבית תחת ישות שלטונית אחת נתפס כצעד חיוני לקראת פתרון שתי המדינות הסופי.

עם זאת, בלינקן הבהיר כי ארצות הברית לא תתרום מכוחותיה, אמר המקור.

הגורמים ששוחחו עם ה”טיימס אוף ישראל” אמרו כי ארה”ב עובדת על שלושה מזכרי הבנות במגוון נושאים, כולל איך לנהל את הממשל, הביטחון והשיקום בעזה, והם הוסיפו כי וושינגטון מקווה שסעודיה תוביל מאמצי השיקום.

בעניין הממשל, בלינקן אמר לעמיתיו בדלתיים סגורות שהמטרה תהיה הקמת ממשלת מעבר בעזה, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מדינות האזור, לפי הגורמים הרשמיים.

בלינקן הדגיש בפני שר הביטחון הישראלי יואב גלנט את הצורך של ישראל לפתח במהירות תוכנית חזקה לאחר המלחמה בעזה ולהבטיח שהמתיחות לא תחריף עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל.

בהצהרה של משרד החוץ האמריקני נאמר לאחר פגישת שני השרים, ביום שני, כי “בלינקן תדרך את גלנט על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים להגביר את הביטחון, הממשל והשיקום בעזה במהלך התקופה שלאחר הסכסוך והדגיש את חשיבותה של עבודה זו עבור ביטחון ישראל.”

וושינגטון דחקה שוב ושוב בישראל לפתח תוכנית מציאותית לשלוט בעזה לאחר המלחמה והזהירה כי היעדרה עלול להוביל לכאוס והפקרות וכן לחזרת חמאס.

הפלסטינים אומרים שרק סיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית ישיג שלום.

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית