דברים מעניינים מהעולם נכון ל- 27-6-2024

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם  היוצרים Ai

 

רואנדה משתמשת בדיפלומטיה צבאית כדי להגדיל את השפעתה: רואנדה, אחת המדינות הקטנות ביותר באפריקה, התפרסמה בזכות מדיניות החוץ שלה, המתמקדת בדיפלומטיה צבאית. רואנדה היא אחת התורמות הגדולות בעולם לכוחות שמירת השלום של האו”ם, עם כ-6,000 חיילים המשתתפים במשימות הארגון, המקום הרביעי בעולם מבחינת מספר החיילים. המחקר מצביע על כך שמדיניות זו מונעת משלושה גורמים: השגת השפעה בינלאומית, אזורית וביתית.

 

ערב הסעודית בדרך להיות שוק הבנייה הגדול בעולם: ערב הסעודית צפויה להפוך לשוק הבנייה הגדול בעולם, עם שווי פרויקטים כולל של 181.5 מיליארד דולר עד סוף 2028, עלייה של כמעט 30% לעומת 2023. רוב ההשקעות יופנו לפרויקטים מגורים ופרויקטים ענקיים כחלק מתוכנית Vision 2030 של הנסיך מוחמד בן סלמאן, שמטרתה לגוון את הכלכלה מעבר לנפט.

 

קנדה בוחנת מס נוסף על רכבים חשמליים מסין: ממשלת קנדה בוחנת הטלת מס נוסף על רכבים חשמליים מסין. היוזמה מגיעה בעקבות הכרזות של ארה”ב והנציבות האירופית על מכסים גבוהים יותר נגד רכבי חשמל סיניים בקיץ הקרוב. מלחמת הסחר מתרחבת לקנדה.

 

בית הזיקוק של דנגוטה פונה לנפט זר בניגוד לציפיות: בית הזיקוק של אליקו דנגוטה בניגריה, שתוכנן לזקק 650,000 חביות נפט ליום, נתקל בקשיים באספקת נפט ניגרי ונאלץ לפנות ליבוא נפט אמריקאי. מאז הקמתו, קיבל בית הזיקוק 18 מיליון חביות נפט מקומי ו-9 מיליון חביות נפט מארה״ב. ההחלטה של בית הזיקוק משקפת את מצוקת תעשיית הנפט בניגריה. 

 

אוקראינה הציגה את כטב”ם ה”Bulava” החדש בתערוכה בפריז: אוקראינה חשפה כטב”ם קמיקזה חדש בשם “Bulava” בתערוכה הבינלאומית Eurosatory 2024 בפריז. הכטב”ם מצויד בראש נפץ תרמוברי ובעל יכולת לפגוע במטרות במרחק של עד 60 ק”מ.

 

נשיא סין קורא להגביר את החדשנות: נשיא סין שי ג’ינפינג קרא להגביר את החדשנות במדינה כדי להתגבר על השליטה של מדינות זרות בטכנולוגיות מפתח. בנאום שנשא, הדגיש את הצורך בהתמודדות עם ״צווארי בקבוק״ ומגבלות בתחומים כמו שבבים, כלי עבודה תעשייתיים, תוכנה וחומרים מתקדמים.

 

חקירה בארה”ב נגד חברות תקשורת סיניות: ממשל ביידן חוקר את החברות China Mobile, China Telecom ו-China Unicom בנוגע לחשש כי הן עשויות לנצל גישה לנתונים אמריקאיים ולהעבירם לבייג’ינג. החברות מספקות שירותי ענן ואינטרנט לנותני שירות בארה”ב, מה שמקנה להן גישה לנתונים אמריקאיים למרות שאינן מורשות לספק שירותי טלפון ואינטרנט קמעונאיים.

 

גזפרום חתמה על מזכר עם חברת הגז הלאומית של איראן: גזפרום חתמה על מזכר הבנות עם חברת הגז הלאומית של איראן (NIGC) לאספקת גז רוסי לאיראן. ביולי 2022, גזפרום חתמה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה עם איראן, אך לא נחתמו עסקאות קונקרטיות מההסכם הזה.

 

מנהיגי האיחוד האירופי צפויים למנות את אורסולה פון דר ליין לכהונה שנייה: ההחלטה היא חלק מעסקת התפקידים העליונים לחמש השנים הבאות. ההסכם צפוי להיות מאושר ביום חמישי, וכולל את בחירת ראש ממשלת פורטוגל לשעבר אנטוניו קוסטה לראש המועצה האירופית ואת ראש ממשלת אסטוניה קאיה קלאס לשרת החוץ של האיחוד.

 

ייצור האנרגיה בארה”ב עלה על הצריכה ב-2023: ייצור האנרגיה בארה”ב עלה על הצריכה ב-9 קוואדריליון יחידות תרמיות בריטיות (BTU) ב-2023, הפער הרחב ביותר מאז 1949. הייצור עלה ב-4% ל-103 קוואדריליון BTU, בעוד שהצריכה ירדה ב-1%. העלייה בייצור האנרגיה נובעת מגידול בייצור גז טבעי ונפט גולמי.

 

פעילות הייצור וההובלה בעולם מראה סימני התאוששות: פעילות הייצור וההובלה העולמית מראה סימני התאוששות לאחר ירידה שנמשכה בחצי השני של 2022 ורוב 2023, שעשויה לתמוך במחיר הנפט מאוחר יותר ב-2024. הפעילות התעשייתית העולמית עלתה ב-1.6% בשלושת החודשים בין פברואר לאפריל 2024 לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. גם נפחי ההובלה החלו לעלות עם עלייה של 0.9% בין פברואר לאפריל 2024 לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

 

נתניהו הקים מחדש צוותי עבודה על תוכנית הגרעין של איראן: לפני שבועיים הקים ראש הממשלה מחדש צוותי עבודה המתמקדים בתוכנית הגרעין של איראן. הצוותים כוללים חברים ממערכת הביטחון, משרד החוץ והקהילה המודיעינית. ישראל וארה”ב חוששות שאיראן תנסה לקדם את הטכנולוגיה הגרעינית שלה לקראת הבחירות לנשיאות ארה”ב.

 

שיתוף פעולה בין ארה”ב, יפן ודרום קוריאה בפיתוח טכנולוגיות מפתח: ארה”ב, יפן ודרום קוריאה התחייבו לשתף פעולה בבניית שרשראות ערך עמידות יותר ופיתוח טכנולוגיות מפתח כמו שבבים ומינרלים קריטיים. המדינות הביעו דאגה לגבי “אמצעים לא-שוקיים” בתחום (סין) והדגישו את החשיבות של קידום טכנולוגיות מינרלים קריטיים כדי להתחרות בדומיננטיות של סין בתחום.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם המשחק הגדול     קרדיט לתמונה : שירה – יוצרת תמונות בבינה מלאכותית