SIPRI: ישראל משדרגת את הכור הגרעיני בדימונה ומחדשת את ארסנל פצצות הגרעין שלה

על פי דו”ח של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), מספר וסוגי הנשק הגרעיני ממשיכים לעלות ברחבי העולם.

הדו”ח אומר שתשע המדינות החמושות בגרעין – ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, הודו, סין, פקיסטן, צפון קוריאה וישראל – המשיכו לחדש את מלאי פצצות הגרעין שלהן בשנת 2023, כאשר כמה מדינות אף פרסו נשק גרעיני במהלך שָׁנָה זו.

בנוגע לישראל, הדוח מציין כי המדינה אינה מודה בפומבי בכך שהיא מחזיקה בנשק גרעיני, אך נראה שהיא בדרך לחדש את הארסנל הגרעיני  שלה ואולי לשדרג את הכור לייצור פלוטוניום בדימונה.

بعد 35 عاما من التراجع.. العالم نحو عصر جديد من "التسلح النووي"

קרדיט: אלחין אלאיחבאריה

 

לתשע המדינות החמושות בגרעין יש בסך הכל 12,121 ראשי נפץ גרעיניים, מתוכם 9,585 פעילים נכון בינואר 2024. מתוכם כ-3,904 פרוסים ומורכבים על טילים וכלי טיס – גידול של 60 ראשי נפץ מינואר 2023 – בעוד השאר מוחזקים באיחסון.

מחברי הדו”ח מעריכים כי כ-2,100 ראשי נפץ גרעיניים פרוסים על טילים בליסטיים ונשמרים במצב של מוכנות גבוהה לפעולה מיידית. כמעט כל ראשי הנפץ המוכנים הללו שייכים לארצות הברית ולרוסיה, המהווים יחד כ-90% ממלאי פצצות הגרעין בעולם.  עם זאת, לראשונה, יש אינדיקציות לכך שסין פרסה גם מספר מצומצם של ראשי נפץ גרעיניים במוכנות גבוהה בזמן שלום.

ترتيب أكثر جيوش العالم إمتلاكا للأسلحة النووية لسنة 2021 وفق معهد ستوكهولم  الدولي لأبحاث السلام - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

לפי SIPRI, מאגר ראשי הנפץ הגרעיניים של סין גדל מ-410 בינואר 2023 ל-500 בדצמבר 2024, והוא צפוי להמשיך ולגדול. מומחי המכון מעריכים שעד סוף העשור, בהתאם לאופן שבו בייג’ין בונה את כוחותיה הצבאיים, היא עשויה להשתוות או לעלות על ארצות הברית או רוסיה במספר הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שברשותה.

“סין מרחיבה את הארסנל הגרעיני שלה מהר יותר מכל מדינה אחרת”, אמר הנס כריסטנסן, חוקר בכיר ב-SIPRI. “אבל כמעט בכל המדינות החמושות בגרעין, יש תוכניות או דחיפה גדולה להגדלת סד”כ פצצות הגרעין”.

וילפרד וואן, מנהל תוכנית הנשק להשמדה המונית ב-SIPRI, הדגיש את החשיבות הגוברת של נשק גרעיני ביחסים בינלאומיים, ואמר: “לא ראינו תפקיד כה בולט לנשק גרעיני ביחסים בינלאומיים מאז המלחמה הקרה ולהאמין שעברו בקושי שנתיים מאז מנהיגי  חמשת המדינות הגדולות החמושות בגרעין טוענים ש’אי אפשר לנצח במלחמה גרעינית ולעולם אסור להילחם באמצעותו’.

الترسانة النووية في العالم.. من يمتلكها؟ | إنفوغراف

קרדיט: לבנון דיבייט     קרדיט לתמונות: אלערבי אלג’דיד