מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-6-2024. מתעדכן

*- על רקע עמדותיו הפרו-רוסיות של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מגלה גורם בנאט”ו כי מדינות הברית צמצמו את היקף שיתוף המידע המודיעיני עם הונגריה ברמה הבין-מדינתית ובערוצי התקשורת המרכזיים של נאט”ו. לפי הגורם, ששוחח עם אתר התחקירים VSquare, המודיעין הרגיש משותף רק בקבוצות שבהן הונגריה לא נכללת, ולעתים אף לא יודעת על קיומן.

“אפילו אם אנחנו בוטחים באנשי המודיעין הבכירים שלהם, בסופו של דבר, אם נשתף אותם במידע, זה עלול להופיע בדוחות שמגיעים לשולחנו של אורבן”, הוסיף סגן מנהל לשעבר של סוכנות מודיעין אזרחית באחת ממדינות האיחוד האירופי. “הבעיה שלנו היא עם המנהיגות הפוליטית של המדינה”.

 

*- ארמון המלוכה הבריטי עדכן כי יורש העצר, הנסיך וויליאם, ביקר אתמול אחר הצהריים במטה סוכנות ביון החוץ MI6. לא נמסרו פרטים נוספים.

הביקור הקודם של הנסיך במטה היה בפברואר 2022, שעות ספורות לפני שהחלה הפלישה הרוסית הנרחבת לאוקראינה. האם גם הפעם הוא קיבל עדכון מודיעיני לקראת אירוע משמעותי בזירה הבינלאומית?

למלך העתידי של בריטניה יש כבר היכרות עם קהילת המודיעין של ארצו. לפני כחמש שנים, הוא עבר התמחות של שלושה שבועות בשלוש הסוכנויות העיקריות – MI6, סוכנות ביון הפנים MI5 והסוכנות למודיעין אותות GCHQ. הוא למד על הפעילות, נפגש עם סוכנים ואף השתתף בפעילות מבצעית בשטח.

 

*- בית המשפט העליון של ארה”ב דחה פה אחד עתירה שנועדה למנוע את הגישה לאחת מגלולות ההפלות הפופולריות ביותר. השופטים פסקו כי אין בסיס חוקי לעתירה נגד מנהל המזון והתרופות בשל החלטות הסוכנות מהשנים 2016 ו-2021 שהקלו את הדרישות לקבלת גישה לגלולה Mifepristone.

*- מפגינים למען זכויות בעלי החיים פגעו בדיוקן החדש של המלך צ’רלס השלישי שמוצב בגלריית פיליפ מולד בלונדון. המפגינים שמו על ראשו של המלך את הפרצוף של דמות הפלסטינה הידועה וולאס עם הכיתוב “אין גבינה, גרומיט. תסתכל על כל האכזריות בחוות של RSPCA (האגודה המלכותית למניעת התאכזרות בבעלי חיים)”. לדיוקן לא נגרם נזק.

בהודעה של ארגון “חיה עולה” נאמר כי אנשיה אחראים לאירוע וציינו כי הם סימנו את הדיוקן מאחר שהמלך הוא הפטרון של האגודה ומאחר שהוא גם ידוע באהבתו לדמויות של וולאס וגרומיט.

 

*- מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה על הקצאת 404 מיליון דולר עבור סיוע הומניטרי נוסף לפלסטינים ברצועת עזה, בגדה המערבית ובמזרח התיכון. בסך הכל, הקצה הממשל סכום של יותר מ-674 מיליון דולר בשמונת החודשים האחרונים.

“אנחנו מכירים בצורך הדחוף שסיוע נוסף יגיע לפלסטינים בהתחשב בתנאים ההומניטריים האיומים וקוראים למדינות התורמות לתמוך במבצעים מצילי חיים עבור הפלסטינים בעזה ובאזור”, נמסר.

 

*- ראש עיריית חרקיב, איהור טרחוב, עדכן היום כי הצבא הרוסי הרס את כל יכולת ייצור החשמל של העיר.

“אנחנו מבינים שהחורף לפנינו”, אמר בוועידה לשיקום אוקראינה שמתקיימת בברלין. “אנחנו מבינים שנכון להיום, למרבה הצער, האויב ריסק את כל יכולת הייצור שהייתה בחרקיב. אין לנו אפילו קילו-וואט אחד מייצור שלנו”.

בריאיון לסוכנות רויטרס, ציין טרחוב כי האישור שנתן ממשל ביידן לצבא אוקראינה לתקוף עם טילים מתוצרת אמריקאית גם בתוך שטח רוסיה סייע לצמצם משמעותית את התקיפות הרוסיות על חרקיב.

“זו הסיבה שבחרקיב הייתה תקופת רגיעה בשבועיים האחרונים. לא היו תקיפות משמעותיות כפי שהיה למשל במאי”, אמר ראש העיר, אך הבהיר כי עדיין יש שיגורי טילים וכטב”מים לעבר חרקיב.

 

*- על רקע ההצלחות של מפלגות הימין בבחירות לפרלמנט האירופי אתמול ולקראת בחירות הבזק לפרלמנט הצרפתי בסוף החודש, ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מעריך כי גובר הסיכוי לסיום המלחמה באוקראינה.

“אם נסתכל על מה שקרה, מה שתכננו ומה שרצינו זה מה שקרה”, אמר בריאיון טלוויזיוני. “אם הכוחות התומכים בשלום ינצחו בבחירות הפרלמנטריות (בצרפת), אז אני חושב שניצחנו במחצית הראשונה, 0:1 פה, מפלגות תומכי השלום ניצחו באירופה, וכעת נמתין שהנשיא דונלד טראמפ יממש את המחצית השנייה בארה”ב ואז יהיה לנו שלום”.

 

*- החות’ים בתימן הודיעו כי הם ביצעו לראשונה תקיפות משותפות עם המיליציות של התנגדות האסלאמית בעיראק נגד ישראל, וזאת בתגובה ל”מעשי הטבח” ברפיח.

לפי ההודעה, הם תקפו יחד באמצעות כטב”מים שתי אוניות שנשאו ציוד צבאי לנמל חיפה ותקפו אונייה “שהפרה את האיסור על הכניסה לנמל חיפה”. לטענת החות’ים, התקיפות היו מדויקות וגרמו לנפגעים.

*- צבא אוקראינה שיגר רקטות ארטילריה מתוצרת אמריקאית לעבר שטח רוסיה, לראשונה מאז שהנשיא ג’ו ביידן ביטל את האיסור בשבוע שעבר – כך אישר יהור צ’רנב, סגן יו”ר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האוקראיני, בשיחה עם ניו יורק טיימס. לפי צ’רנב, רקטות מהמערכת הארטילרית הרב קנית המתקדמת HIMARS פגעו במשגרי טילים רוסיים באזור בלגורוד, בצד הרוסי של הגבול.

*- עונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי החלה היום באופן רשמי ותימשך עד 30 בנובמבר. מרכז המעקב אחרי הוריקנים עדכן כי לא פעילות של סופה טרופית כלשהי במרחב האוקיינוס בשבעת הימים הקרובים, אולם הוא שב למתכונת של פרסום עדכונים בכל שש שעות.

לפי התחזית של המינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה, העונה הנוכחית צפויה להיות פעילה מעל לממוצע בשל תופעת לה ניניה וטמפרטורות גבוהות מעל הממוצע באוקיינוס. מהתחזית עולה כי צפויות 17 עד 25 סופות שיקבלו שמות, מתוכן שמונה עד 13 יגיעו לעוצמת הוריקן, כולל ארבע עד שבע סופות הוריקן גדולות בעוצמה שלוש ומעלה.

*- שער הניו יורק פוסט בעקבות המחאה האנטי-ישראלית ואנטישמית הלילה של תומכי הטרור במרכז מנהטן, ובמיוחד הקריאות לאינתיפאדה ליד התערוכה לזכר קורבנות הטבח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונות: ניו יורק פוסט