“אם לא היה מפלה בין אזרחים, היה חוסך טריליונים”

כתבתי לכם לא פעם על משבר המים המתמשך באיראן, על הניהול הכושל של משק המים, ועל ייבוש מחוזות “פחות חשובים” והעברת המים ממחוזות אלה למחוזות היותר חשובים למשטר המולות, וגם על בעיות במשק החשמל, והנה הבוקר מתפרסמת ידיעה בכל שופרות המשטר, ומספרת לאיראנים על ביקור שרי האנרגיה והנפט בזאהדאן בירת מחוז סיסתאן ובלוצ’יסטן.

הביקור המתוקשר נועד לחנוכת מספר פרויקטים של מים, גז, וחשמל, ובהם מתקן ההתפלה הגדול ביותר במחוז סיסתאן ובלוצ’יסטן, פרויקטי אספקת מים ממספר סכרים, וחנוכת עשרות בארות מים, וכן פרויקטים לאספקת גז, וחנוכת תחנות כוח בגדלים שונים, מתחנת כוח בגדלים שונים, ומתקני השנאה ורשת חלוקה לאספקת חשמל, ובמזל טוב אפילו פרויקטים לפיתוח רשת הביוב במספר ערים במחוז.

שופרות התעמולה דאגו לפמפם לאיראנים ידיעות רבות על הטקס לחנוכת מתקן ההתפלה, ועשרות הפרויקטים השונים שישפיעו על אספקת מים, חשמל וגז למספר ערים, עשרות עיירות ומאות כפרים במחוז, ואפילו דאגו ליידע את האיראנים הצמאים שמוחמד מוח’בר, הנשיא הזמני של איראן, השתתף בטקס המרגש, באמצעות שיחת וידאו.

Expert believes Iran's water shortage can be tackled - Tehran Times

קרדיט: טהרן טיימס

 

קשה לומר שהאיראנים כולל תושבי המחוז, התרגשו עד דמעות והכירו טובה למשטר שהורס להם את המדינה, על שמהבוקר לכמחצית מתושבי המחוז יש סיכוי טוב יותר לא להישאר צמאים גם הקיץ.

אחד הפרויקטים המתוקשרים שנחנכו הבוקר היה החלק האחרון בפרויקט קו הולכת הגז “איראנשהר – מקראן – צ’בהאר – קנארק”.

אי אפשר להמעיט בחשיבות הפרויקט ולאחר שנים של הבטחות ושנים של תכנון, ב 2018 החלו העבודות להקמת קו שנועד לחבר את מחוז סיסתאן ובלוצ’יסטן לרשת אספקה וחלוקת גז טבעי. המחוז היה המחוז האחרון שנותר באיראן של המולות ללא אספקת גז, ולאחר השלמת הפרויקט, יחוברו תחנות כח, מפעלי פלדה, מלט ותעשיות אחרות, וכ 85% ממשקי הבית במחוז בו יש כמעט שלושה מיליון איראנים שרובם נחשבים כאזרחים סוג ב’ ע”י משטר המולות.

המשטר מתגאה שעכשיו לאחר השלמת הפרויקט, ישתפרו חיי תושבי המחוז, וחיבור מפעלי התעשייה ותחנות הכוח יביא לא רק לתוספת מקומות עבודה, אלא גם לשיפור באיכות האוויר בערים שסובלות מזיהום אויר.

הציניקנים האיראנים כבר מגיבים ברשתות, רבים מזכירים את הניהול הכושל של משק המים האיראני ע”י משטר המולות הרקוב, שגרם לכל הבעיות והמחסור במים, ולבעיות שנובעות מכך, וחלקם העלו תמונות חדשות לשקיעת אדמות וכבישים בכל רחבי איראן, והעלו קישורים לידיעות בנושא שאיבת היתר מאקוויפרים בכל איראן, שגורמת לשקיעת הקרקע ויצירת בולענים באדמות ובכבישים, ולהמלחת בארות ואדמה, שגורמת לאבדן אדמות חקלאיות בהיקפים גדולים ברחבי המדינה.

Water Crisis in Iran - Iran News Update

קרדיט: איראן ניוז

 

ובנושא שיפור באיכות האוויר המזוהם בערי איראן, הציניקנים לועגים למשטר ושואלים איך ידעו תושבי איראן הנחנקים מאוויר מזוהם שהם יכולים לנשום לרווחה? שהרי גם בערים בהם כבר שנים שתחנות הכוח והמפעלים מחוברים לאספקת גז טבעי, האוויר מזוהם ומערכות ניטור לא תמיד עובדות, ואומרים שגם היום, שוב מערכת ניטור זיהום האוויר באספהאן לא עובדת, ומזכירים שכבר שנים גם בערים אחרות יש מדי פעם השבתות של מערכות פרסום מדד איכות האוויר, חלקן נמשכות ימים ארוכים והאזרחים נחנקים אבל את המשטר זה לא מעניין למרות שלפי סעיף 2 בחוק האוויר הנקי, וסעיף 21 לתקנות ניטור ובקרה על הפחתה בזיהום האוויר, הרשויות חייבות לדאוג למידע מקוון המיידע את האזרחים בזמן אמת במדדי איכות (זיהום) האוויר.

ברשתות יש מי שאומרים שעשרות טריליוני ריאל שהושקעו בכל אותם פרויקטים שנועדו לעזור לתושבי המחוז לא למות מצמא, לא להיחנק מאוויר מזוהם ולהתחמם בחורף באמצעות גז טבעי, יכלו להיחסך אילו המשטר לא היה מפלה לרעה את המחוז במשך 40 שנה, לא גוזל את משאבי המחוז, ודואג לאזרחי המחוז כשווים לשאר אזרחי איראן.

Explainer: Iran's "Water Bankruptcy" | The Iran Primer

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון      קרדיט לתמונות: איראן פריימר