מחממים את היחסים: סעודיה מחזירה לסוריה 2 מטוסי נוסעים שתפסה בשנת 2011

חברת התעופה הסורית “אלסיריאן” הכחישה את הידיעה המופצת בחלק מדפי המדיה החברתית על החזרת שני מטוסי נוסעים שחנו בערב הסעודית לצורך תחזוקה וקבעה שהן אינן נכונות.

היא הוסיפה כי סוגיית שני המטוסים נמצאת במשא ומתן בין המשטר הסורי לממשלת סעודיה, על פי הגישה המשפטית הנהוגה בשתי המדינות. היא ציינה כי ישנם צוותים מיוחדים משני הצדדים, הכוללים טכנאים, אנשי כספים ומשפטנים, הפועלים בשיתוף פעולה ובתיאום למציאת הפתרון המתאים. האתר המקומי North Press ציטט מקור ביטחוני שעבד באחד משדות התעופה של המשט הסוריר שאמר כי סעודיה החזירה שני מטוסי נוסעים שנתפסו בשטחה מאז 2011.

السورية للطيران: إدراج الوزن المسموح به لحقائب المسافرين على تذاكر الطيران

סיפורם של שני המטוסים חוזר לשנת 2010 כאשר חברת “אל סלאם” הסעודית חתמה על חוזה בשווי 50 מיליון דולר עם חברת התעופה הסורית לתחזוקת שני מטוסי בואינג 747 בריאד. בעקבות פרוץ המהפכה הסורית ב-2011, והמתיחות ביחסים בין ערב הסעודית למשטר הסורי, החליטה הממלכה לתפוס את שני המטוסים, ומאמצי המשטר בתקופה שקדמה לנורמליזציה לא הצליחו להחזירם.

במרץ 2017, שר התחבורה בממשלת המשטר דאז, עלי חממוד, ציין כי המשרד שלח מכתבים ובו דרש ממשלת סעודיה לקבל בחזרה את שני המטוסים, אך ללא הועיל. עם תחילת השיחות בין שני הצדדים בשנה שעברה, נפתח מחדש התיק של שני המטוסים, כאשר מקורות המקורבים למשטר אישרו באפריל 2023 כי סעודיה הודיעה למשטר כי תבצע בהם את התחזוקה הנדרשת ותחזיר אוֹתָם.

במאי האחרון סיפקה סעודיה חלקי חילוף וציוד לתחזוקת מטוסים אזרחיים למשטר הסורי, ימים לאחר פגישה בין בשאר אל-אסד ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בשולי הפסגה הערבית במנאמה, והודעת הממלכה על חידוש הטיסות לסוריה. על פי אתר “האשטג סוריה”, המקורב למשטר, תרומה זו “חשובה ביותר” מכיוון שהמשטר אינו מסוגל לייבא מטוסי נוסעים נוספים מחו”ל עקב הסנקציות. (קרדיט: בלדי ניוז)

קרדיט: בלדי ניוז  קרדיט לתמונה: סיריאן אייר