המערכה הישראלית החשאית בסוריה. פרטים שטרם נודעו. חלק ב’

 

בכירי המשטר והבכיר הישראלי הצהירו כי המערכה הישראלית בסוריה שמה לה למטרה להבטיח שקבוצת חיזבאללה, בעלת בריתה הנאמנה ביותר של איראן והנדבך העיקרי במאמציה של טהראן להגמיש את שריריה באזור באמצעות רשת המיליציות החמושות הקשורות אליה, תחלש ככל האפשר לפני תחילת מאבק כלשהו.

הסורים ציינו כי הריגתו של סעיד אביאר, שזוהה על ידי התקשורת הרשמית האיראנית כיועץ למשמרות המהפכה, ב-2 ביוני, הוכיחה את מידת יכולתה של ישראל לחסל מפקדים בכירים וציוד מטרה, גם כאשר איראן התנסתה בשיטות חדשות להגן על נשק וחלקי נשק המופנים לחיזבאללה, לרבות: העברת ייצור הנשק למקומות נסתרים או מבוצרים יותר.

גורמים במשטר אמרו כי אביאר ביקר במפעל לייצור טילים של חיזבאללה בתוך מחצבה מזרחית לעיר חאלב כאשר הוא חוסל. אחד הגורמים, קצין מודיעין, אמר כי “המתקן מוקם באזור שנבחר כי הגישה אליו קשה וקשה עוד יותר לפגוע בו”.

איראן האשימה את ישראל בכך שהיא עומדת מאחורי המתקפה ב-2 ביוני שהרגה את אביאר, ומפקד משמרות המהפכה התחייב להגיב.

גורמים רשמיים אמרו כי במתקפה הזאת נהרגו 17 אנשים נוספים, כולל חברי מיליציות בעלות ברית של איראן. הם הוסיפו כי זאת התקיפה הראשונה על  מפקד במשמרות המהפכה מאז שישראל הפציצה את הקונסוליה האיראנית, אבל זו לא המתקפה היחידה שהיא ביצעה מאז.

קצין מודיעין של המשטר הסורי אמר כי תקיפה אווירית ליד העיר חומס בסוריה ב-29 במאי כוונה לכלי רכב הנושא חלקים לטילים מונחים שהיה בדרך מסוריה ללבנון. הקצין אמר כי תקיפה נוספת ב-20 במאי כוונה לאנשי חיזבאללה.

הוא הוסיף כי לפני המתקפה על הקונסוליה האיראנית, סדרה של תקיפות אוויריות בסוף מרץ ברחבי חאלב פגעה במחסנים המאחסנים חומרי נפץ מיוחדים בעלי נזק היקפי נרחב ביותר המיועד להתקנה על ראשי טילים.

גורם צבאי בכוחות המשטר אמר כי התקפות נוספות כוונו למערכות הגנה אוויריות סוריות שבשנים האחרונות העניקו לחיזבאללה ולאנשי צבא איראן ביטחון מסוים במהלך תנועותיהם, לרבות מערכות הגנה אוויריות של פנטסיר מתוצרת רוסית ומשגרי טילים ניידים של צבא סוריה. הבכיר אמר כי תקיפות אחרות כוונו למערכות מכ”ם אזהרה מוקדמת.

הבכיר הוסיף כי בחלק מהמקרים ישראל ביצעה תקיפות עוד לפני התקנת הציוד.

בכיר בממשלת ישראל אמר כי מה שישראל שמה למטרה הם כלי נשק מתקדמים נגד מטוסים, טילים כבדים ומערכות הנחיית טילים מדויקות.

מספר התקיפות הישראליות בסוריה זינק משמעותית לאחר ה-7 באוקטובר, אז פרצה המלחמה בין ישראל לחמאס.

“מספר התקיפות הישראליות הוכפל”, אמרה אויסל ממכון וושינגטון.

היא הוסיפה כי ישראל ביצעה 50 תקיפות אוויריות בסוריה במהלך ששת החודשים שלאחר פתיחת המלחמה בעזה, “והיא כללה התקפות על שדות התעופה של חלב, ניירב, דמשק ואלמז’ה, וגם מחסני נשק היו בין המטרות”.

אויסל הוסיפה כי התקיפות גבו את חייהם של כ-20 בכירים במשמרות המהפכה ויותר מ-30 ממפקדי חיזבאללה. היא הוסיפה כי בין ינואר לאוקטובר 2023 נהרגו שני בכירים במשמרות המהפכה האיראניים ואף מנהיג חיזבאללה לא נהרג בהתקפות ישראליות על סוריה.

“בטוח שהתקיפות בסוריה עוצרות את משלוחי הנשק והתחמושת ופוגעות ביכולת הפעולה של חיזבאללה או איראן”, אמר ליאור אקרמן מאוניברסיטת רייכמן, תא”ל לשעבר בשירות ביטחון הפנים הישראלי (שב”כ).

לאיראן יש מספר מצומצם של יועצים בסוריה, כולל בכירים במשמרות המהפכה שנהרגו בהתקפה על הקונסוליה, בעוד שחיזבאללה פורס שם אלפי מלוחמיו.

בכיר בחיזבאללה, נוואף אל-מוסאווי, אמר לערוץ הטלוויזיה הפרו-איראני אל-מיאדין במרץ כי הקבוצה ממשיכה “לפתוח מחסנים חדשים (של נשק ותחמושת), למלא את המחסנים, להביא טילים חדשים, טילים מדויקים יותר, סוג חדש של נשק בים, ביבשה ובאוויר כל זה מתקדם במהירות”.

פרזן ת’אבת, חוקר בכיר במכון ז’נבה ללימודים מתקדמים המתמחה במדיניות החוץ האיראנית, אמר כי ישראל נפגעה מהתקיפות עליה מצד חיזבאללה ובעלות בריתה של איראן בעיראק ובתימן במהלך המלחמה בעזה.

ת’אבת הוסיף, “אבל היא (ישראל) הרגה מספר גדול יותר של אנשי חיזבאללה ואישים חשובים, כולל אנשי משמרות המהפכה האיראנים בסוריה, ולכן זו אבדה גדולה יותר” עבור בעלות בריתה של איראן.

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות