המערכה הישראלית החשאית בסוריה. פרטים שטרם נודעו. חלק א’

שבעה פקידים ודיפלומטים מאזור המזרח התיכון  אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל הגבירה את התקיפות החשאיות שלה בסוריה על אתרי נשק, נתיבי אספקה ​​ובכירים הקשורים לאיראן, עוד בטרם איימה לפתוח במתקפה נרחבת על חיזבאללה הלבנוני, בעלת בריתה העיקרית של טהראן.

שלוש מקורות אמרו לסוכנות שבתקיפה אווירית של חיל האוויר הישראלי על מטרות בסוריה  ב-2 ביוני נהרגו 18 בני אדם, כולל יועץ משמרות המהפכה האיראניים, וכן הותקף אתר נשק סודי מבוצר ליד חאלב שבצפון סוריה.

ארבעה מקורות דיווחו כי  בחודש מאי הותקפה שיירת משאיות שנעה לכיוון לבנון ונושאות חלקי טילים, ובתקיפה נוספת חוסלו אנשי חיזבאללה.

 

 

במשך שנים, ישראל מפציצה מיליציות חמושות בעלות בריתה של איראן בסוריה ובמקומות נוספים, במבצעים מוגבלים שהפכו לעימות גלוי לאחר שהחלה המלחמה בעזה בעקבות המבצע  של חמאס”מבול אל-אקצא” ב-7 באוקטובר.

ספירת ההרוגים מהתקיפות הישראליות שנערך על ידי מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב קבע כי ישראל הרגה עשרות מפקדי משמרות המהפכה וחיזבאללה בסוריה מאז המתקפה ב-7 באוקטובר, לאחר שהרגה רק שניים מהם בשנה שעברה לפני מתקפה זו.

העימות הגיע לשיאו באפריל כאשר ישראל הפציצה את הקונסוליה האיראנית בדמשק והרגה מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראניים. בתגובה שיגרה איראן כ-300 טילים ומזל”טים לעבר ישראל, שכמעט כולם הופלו.

בתגובה ישראל תקפה את השטח האיראני עם מל”טים תוך שהיא מאותת למשטר האיראני מה יכולותיה אם תרצה לגרום נזק רציני יותר למתקני הגרעין האירנים.

העימות הישיר הזה נעצר בשלב זה, והוא היה הראשון מסוגו בין תל אביב לטהראן.

סלין אויסל, דיפלומטית צרפתית הממונה על מכון וושינגטון, אמרה כי ישראל צמצמה לזמן קצר את התקפותיה נגד מיליציות בעלות ברית של איראן.

אויסל ציטטה את הנתונים הסטטיסטיים של המכון לגבי התקיפות הישראליות שבוצעו בשבועות שקדמו לעימות הזה ובשבועות שלאחריו.

היא הוסיפה, “הייתה ירידה (במספר התקיפות הישראליות)” לאחר העימות שהתרחש באפריל.

היא המשיכה, “אך היא גוברת שוב עקב חשד שאיראן מעבירה נשק ללבנון. ישראל פועלת בסוריה ובלבנון על מנת לשבש את שרשרת האספקה ​​בין איראן לחיזבאללה”.

 

רויטרס ערכה ראיונות עם שלושה בכירים במשטר הסורי, בכיר ממשלתי ישראלי ושלושה דיפלומטים מערביים בנוגע למערכה הישראלית בסוריה. הבכירים ביקשו שלא לחשוף את שמם מכיוון שהם אינם מוסמכים לדבר על עניינים רגישים כל כך.

בכירי המשטר סיפרו פרטים שלא דווחו בעבר בנוגע למטרות התקיפות הישראליות סביב הערים חלב וחומס בחודשים האחרונים, כולל התקיפה ב-2 ביוני.

כל המרואיינים לרויטרס אמרו כי המהלכים של ישראל מצביעים על כך שהיא נערכת למלחמה בקנה מידה מלא נגד חיזבאללה בלבנון, הגובלת בסוריה, שעלולה להתחיל כאשר ישראל תוריד את הלחץ הצבאי שלה בעזה.

בכיר בממשלת ישראל הצהיר, “ההצהרות של מנהיגינו היו ברורות שהסלמה עשויה להיות קרובה בלבנון”.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר כי ישראל מוכנה ל”פעולה חזקה מאוד” בגבולה עם לבנון, שם היא מנהלת קרב מוגבל עד כה עם חיזבאללה מאז 8 באוקטובר האחרון.

המלחמה בלבנון אינה בלתי נמנעת, שכן ישראל הראתה את פתיחותה למאמצים דיפלומטיים בתיווך וושינגטון וצרפת. הגורם הישראלי אמר כי המערכה בסוריה נועדה גם להחליש את חיזבאללה ובכך להרתיע אותו מלנהל מלחמה נגד ישראל.

 

לא הממשלה ולא הצבא בישראל הגיבו לשאלות הנוגעות לדיווחים הללו. ישראל ממעטת להודיע ​​שהיא עומדת מאחורי הרג בחו”ל ולא הגיבה על גל התקיפות האחרון בסוריה.

גורם ישראלי בכיר אמר בשנה שעברה כי ישראל נחושה שסוריה לא תהפוך לחלק מחזית חדשה.

לא משמרות המהפכה האיראנים ולא דובר ממשלת המשטר הסורי הגיבו לבקשת תגובה, בעוד חיזבאללה סירב להגיב.

סוריה, בעלת ברית ותיקה של איראן, הפכה לערוץ העיקרי לאספקת נשק מטהראן לחיזבאללה לאחר שאיראן פרסה אנשי צבא ואלפי לוחמים, צבאיים וחצי-צבאיים של בעלות בריתה מאז 2013 לערך כדי לסייע לבשאר אל-אסד.

שלושת בכירי המשטר אמרו כי חלקים מהנשק מוברחים לסוריה בעוד שחלקים אחרים מורכבים שם.

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות