חמאס לאחר מבצע “ארנון” – ממבוכה להקשחה

מבצע “ארנון” (“זרעי קיץ”) לשחרור ארבעת החטופים ממקום שביים בנוציראת בבוקר ה-8 ביוני 2024, העמיד את חמאס במבוכה קשה והציגו במערומיו בכל הנוגע לחדירותו מבחינה מודיעינית, מסוגלותו המבצעית בכל הנוגע ליכולת לשמור על הנכסים החשובים ביותר מבחינתו ובעיקר בשל השימוש הציני והאכזרי של השימוש שהוא עושה בבני עמו כמגנים אנושיים.

הביקורת הציבורית נגד חמאס גוברת וסביר להניח שעוד תגבר ככל שיילכו ויתבררו ממדי ההרס והנזק שהסבה המלחמה לתושבי רצועת עזה כולם.
חמאס בימיו שטרם המלחמה וכשהוא במלוא כושרו ושליטתו ואחיזתו המבצעית והמודיעינית ברצועת עזה, מוכר כארגון המיטיב להפיק לקחים מתקלות מבצעיות ומהצלחות ישראליות. אלא משפורקו רוב יכולותיו הצבאיות והמודיעיניות וכשהוא עסוק בשימור והגנת שאריותיו הארגוניות בצל מלחמה קשה כשצה”ל מזנב בו ומכתרו וכששדרת הפיקוד כבר אינה מתפקדת באופן סדיר, יתקשה הארגון לנהל תהליכי הפקת לקחים יסודיים כדרכו בעבר. המשמעות היא שהארגון יוותר פגיע ופרוץ וסביר להניח שהתובנה הזו מחלחלת לתודעת מנהיגיו המסתתרים מפני ידו הארוכה של צה”ל.

תמונה

 

בהעדר יכולת תחקור, הפקת לקחים ושידוד מערכות ארגוני, ובהתחשב בנכסיותם המאוד גבוהה של החטופים, למעשה, תעודת הביטוח האולטימטיבית לשרידות הארגון והנהגתו, יש להניח שמנהיגי הארגון, האוחזים עדיין בשליטה אפקטיבית ברוב החטופים ובתנאי שביים, יבחרו להקשיח את תנאי השמירה על החטופים שנותרו בחיים, שאינם במעגל הקרוב והצמוד ליחיא סינואר במקום מסתורו. במקום בו נותרו בשליטת הארגון מנהרות פעילות, יעדיפו כנראה להעביר לשם חלק מהחטופים. את אלו שלא יוכלו להעביר למנהרות ינסו להעביר למקומות מסתור חדשים תוך החמרת תנאי האבטחה והשמירה עליהם לצד הכבדת תנאי שביים.

בשל התנאים ברוב שטחי רצועת עזה, הוצאתן של מנהרות רבות משימוש, גם אם לא הושמדו, הרי שקווי ההזנה אליהן מהמנהרות האסטרטגיות החשובות שהושמדו, כבר לא קיימים, הנוכחות הצבאית הישראלית והתנהלות מלחמה פעילה בחלק מהמרחבים, יתקשה הארגון לנייד את החטופים. מאחר ואלו משמשים בעבורו כנכס המשמעותי ביותר בהתנהלות מול ישראל והמתווכות ובהבנתם את הרגישות הגבוהה בישראל לגורל החטופים והלחץ הציבורי והפוליטי לשחרורם, יש להיערך לכך שהארגון יפעיל מנגנון סחיטה פסיכולוגי ורגשי כדי ללחוץ את ישראל ואת המתווכות, בדגש לגבי ארה”ב, להגיע לעסקה במהירות ובתנאים הקרובים ביותר לתנאים שהציב חמאס ושאותם מסרבת ישראל לקבל.

החברה הישראלית וההנהגה הישראלית צפויות לעמוד בפני ימים קשים של מניפולציות וסחיטה רגשיות לצד אי וודאות גבוהה בנוגע להתנהלות הארגון בנוגע לחטופים. זו תהיה עוד שעת אמת בחייה של אומה, שעת מבחן למנהיגות ולחברה, ללכידות החברתית ולחוסן החברתי והלאומי ולמידת הנחישות לצד מידת התבונה המדינית. אלא שלצד הקשיים שבפנינו, חשוב לזכור שהנהגת חמאס ניצבת גם היא בפני קשיים לא מבוטלים. זו גם שעת האמת שלה ושל הארגון כולו כמו גם של החברה הפלסטינית ברצועת עזה. ובתנאים הקיימים מחיר הכישלון הפלסטיני יהיה גבוה וחמור עד כדי קיומי וספק אם הנהגת חמאס מבינה את גודל השעה שבפניה.

תמונה

קרדיט: חוקר בכיר במכון INSS –  פרופ’ קובי מיכאל     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות