האם יש קרע בין המשטר הסורי לאיראן?

העיתון הרוסי Nezavisimaya פרסם דיווח לפיו איראן חושדת שנשיא המשטר הסורי בשאר אל-אסד מוכן לעשות הסכם אפשרי עם המערב, והדגיש כי התקרבות זו היא הסיבה לכך שהמשטר נוקט ב”עמדה מתונה” יחסית לגבי הסכסוך ברצועת עזה.

הדיווח הוסיף כי סימנים לקרע בין איראן לסוריה הופיעו לאחר התקיפה הישראלית על הקונסוליה האיראנית בלב דמשק שגרמה להרג קצינים בכירים באפריל האחרון.

העיתון ציטט מקורות בתקשורת שאמרו כי למתקפה על הקונסוליה ולהתעצמות המלחמה ברצועת עזה הייתה השפעה שלילית על יחסי איראן-סוריה, שכן טהראן חושדת כי אסד נקט בכוונה “עמדה ניטרלית בנוגע לסכסוך בין ישראל לבין חמאס כדי לזכות באהדתן של מדינות המערב”.

לפי העיתון הרוסי, טהראן – בשל כך – החלה לתכנן לצמצם את הסיוע שניתן למשטר ולפנות את אנשי משמר המהפכה האיראני מנקודות הנוכחות המסורתיות שלה בסוריה.

ברקע הדברים הנ”ל מעניין להקשיב לדבריו של חסן שמשאדי, מזכיר לשכת המסחר האיראנית-סורית המשותפת, שאמר מוקדם יותר כי יותר מ-1,390 חברות איראניות נרשמו בסוריה במהלך השנים האחרונות, אך מספר החברות הפעילות בפועל אינו עולה על 20.

במהלך השנתיים האחרונות התפשטו דיווחים רבים על  המשך ההפסדים של איראן  בהשקעות שלה בסוריה ובעיראק , ואנליסטים כלכליים תיארו את הסיבה העיקרית לכך היא עקב “סנקציות כלכליות ופיננסיות” ו”ניהול לא נכון של פקידים איראנים”.

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות