האם מטוס הקרב F-35 המיוצא לחו”ל זקוק לסיסמה אמריקאית מדי יום כדי לפעול?

דיווחים לא מאושרים טענו כי המחשבים של מטוסי F-35 הנמכרים למדינות אחרות נשלטים על ידי היצרן או משרד ההגנה האמריקאי. כמו כן, השמועה היא שהפעלתו דורשת סיסמת אבטחה המשתנה מדי יום, אותה משיגות מדינות מאמריקה לעתים קרובות.

השמועות הן שהשימוש במטוסי קרב F-35 נשלט בקפדנות על ידי הצבא האמריקאי. זרים אינם מורשים להתקרב למטוס.

 

אם לא ניתן להפעיל את מערכת המטוס, לא ניתן להפעיל את כל המטוס מכיוון שה-F-35 מתקדם מאוד ולוח המחוונים הפנימי ומערכת ההפעלה של המטוס מורכבים בעיקר ממסכי LCD גדולים ומעט מכשירים מכניים, בניגוד למטוסים רוסיים כמו ה-Su- 27 אשר מלאים במכשירים מכניים וכפתורים ידניים.

ה-F-35 מחובר לשתי רשתות (ALIS, JRE) ואיפשר (טכנית) לארצות הברית למנוע גישה לרשת זו מאחר והשרתים שייכים לה.

כל מטוסי ה-F-35 שולחים קודי תחזוקה ויומנים ל-ALIS. לאחר מכן, חלקי החילוף מועברים בזמן למקום שבו הטכנאים צריכים אותם, והם ערוכים לבצע את העבודה. על פי הדיווחים, ישראל הורשתה ליצור מערכת משלה למטרה זו, אבל זה עולה יותר להחזיק מלאי של חלקי חילוף מאשר להשתתף במערכת המלאי העולמית.

 

בימים הראשונים של תוכנית ה-F-35, מדינות הביעו דאגה שמערכת ה-ALIS העניקה לארצות הברית יותר מדי שליטה על מטוסי ה-F-35 שלה. לפחות, נראה היה שהמשמעות היא שארצות הברית יודעת את מצב המטוסים שלה בזמן אמת. אבל הם יכולים לשלוח פקודות להשבית את המטוס? אני לא חושב כך.

חשש ריאלי יותר הוא שעם כל כך מעט חלקי חילוף מקומיים זמינים, ארה”ב עלולה פשוט לשבש את שרשרת האספקה ​​של חלקי חילוף, ובכך לגרום להשבתת המטוס או להוציאו מפעילות לתקופה ממושכת. כפי שלמדנו כולנו במהלך משבר ה-COVID-19, להפרעות בשרשרת האספקה ​​במערכת “בדיוק בזמן” – JIT יש השלכות מהירות וחמורות. קשה להתאושש מזה. לכן, גם אם החששות לגבי שליטה בלתי מוצדקת של ארצות הברית אינם מבוססים, חלק מהרעיון מאחורי ALIS מעורר חששות משמעותיים.

מנוע F-35: מנוע טורבו-פרופ מדהים המניע את מטוס הקרב המתקדם בעולם

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: פנטגון ודובר צה”ל