למה טאיוואן חשובה? אחת מעמודי התווך של ההגמוניה האמריקנית במזרח אסיה!

נדמיין שמחר בבוקר כל יכולות ייצור השבבים של טאיוואן עוברות לארה״ב. התרומה של טאיוואן לתעשיית השבבים *מתאפסת*. האם עדיין האי חשוב אסטרטגית לארה״ב? כמובן. בגלל המיקום שלו. שרשור גיאו-אסטרטגי.

כדי להבין את החשיבות של טאיוואן צריך להקדים ולהפריך מיתוס גיאופוליטי נפוץ, בנוגע לחסינות האמריקנית בין שני אוקיינוסים. לפי המיתוס ארה״ב צמחה כאומה מבודדת מן העולם, חיה בבטחה הודות לאוקיינוסים המפרידים אותה מאירו-אסיה. בזמן שאין מכחיש שהאוקיינוסים מקשים על פלישה לצפון אמריקה, האמריקנים לא חיו בבטחה.

הביטחון האמריקני היום הוא תוצאה של תהליך היסטורי בו ארה״ב מצד אחד התעצמה ימית, בעוד האיום הימי הכי גדול עליה דעך – האימפריה הבריטית. עבור האמריקנים של המאה ה-19 פלישה מבריטניה בהחלט הייתה איום ממשי, והרפובליקה הצעירה סערה בדיונים כיצד להתמודד עם האיום. הביטחון האמריקני היום הוא לא תוצאה הכרחית של הגיאוגרפיה, אלא חיסול האיומים על המולדת האמריקנית מחופי אירו-אסיה.

Taiwan's IC Design Firms See Impressive Gains in 2021 - Taiwan Business TOPICS

קרדיט: טאיוואן ביזניס

 

סין עלולה להיות איום חדש כזה. חוץ מהיותה אחת המדינות הגדולות בעולם, לסין חוף ארוך הנמתח מחצי האי הקוריאני בצפון עד וייטנאם בדרום. הודות ליחסי הידידות עם רוסיה והיציבות של מרכז אסיה, סין יכולה למקד את המשאבים שלה בהתעצמות ימית ואווירית, שביום מן הימים עלולה להתחרות גם עם הצי האמריקני. אבל לאמריקנים יש יתרון אחד על הסינים – גיאוגרפיה.

בעוד החופים של ארה״ב פטורים משרשרות אי משמעותיות, החוף הסיני מכוסה בשרשרת איים המתחילה ביפן ומסתיימת בפיליפינים. שרשרת האיים הראשונה, בה כל המדינות הן בעלות ברית או ידידות של וושינגטון, כולאת את בייג׳ינג בקופסה ימית קטנה. כל עוד היא קיימת, האיום הימי על המולדת האמריקנית הוא נמוך: רוב המים הטריטוריאלים של סין מכוסים ע״י בעלי ברית אמריקנים, וכך גם המעברים לאוקיינוס השקט.

Top 10 IC Design Companies Post 2021 Revenue Topping $100B - EE Times India

קרדיט: אינדיאן טיימס

 

בשרשרת הזו טאיוואן היא חוליה קריטית. היא קריטית משום שהשתלטות עליה תתן לבייג׳ינג חוף חדש ממנו ניתן לשגר צוללות וספינות לאוקיינוס השקט, עם קווי אספקה שאינם מאויימים בקלות ע״י בעלי ברית אמריקנים. במקום, בייג׳ינג תוכל להשתמש בטאיוואן כדי לאיים על יפן והפיליפינים, הופכת את האפשרות של פלישה סינית לצפון הפיליפינים – או לאוקינוואה בדרום יפן – לאפשרות ממשית. הרי מסלול דומה עשו היפנים כשהשתמשו בטאיוואן כבסיס לפלישה לפיליפינים ב-1941.

שליטה בטאיוואן גם תתן לבייג׳ינג שליטה מלאה במצר טאיוואן, עורק חשוב עבור יפן ודרום קוריאה. כיום נפט וגז טבעי עוברים דרך המצר כדי להגיע לשתי המדינות. במקרה של שליטה סינית באי, לא משנה אם הנתיב ימשיך לעבור במצר או לחילופין יוזז למזרח טאיוואן, קווי האספקה של יפן ודרום קוריאה ימשיכו להיות תחת איום.

גם ללא השבבים, טאיוואן היא אחד מעמודי התווך של ההגמוניה האמריקנית במזרח אסיה, ומחסום חשוב בפני איום ימי ישיר על המולדת האמריקנית. אם וושינגטון לא רוצה לראות את הצי הסיני מול חופי הוואי, עדיף לה למנוע את נפילת האי בידי בייג׳ינג.

קרדיט: ערוץ הטלגרם המשחק הגדול     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות